BEZIGMET OPZOEKEN


HEENREIS | TERUGREIS | volwassenen, kinderen, baby's (-2j)
SUPERAANBIEDINGEN

FAQ

“Frequently Asked Questions”

Heb je een praktische vraag of op zoek naar meer informatie?
Raadpleeg dan snel één van onderstaande rubrieken.

openOverAirstop

Waarom reserveren bij Airstop?

Bij Airstop kan u steeds terecht voor de goedkoopste vluchten en last minute reizen, wereldwijd !

Wat is Airstop?

Een volwaardig en volledig onafhankelijke reisagentschapsketen, erkend door Toerisme Vlaanderen onder licentienummer A1592. Dit wil zeggen dat Airstop niet alleen mag bemiddelen tussen jou en de tour operators en luchtvaartmaatschappijen, maar ook zonder beperking reizen mag organiseren. Onze onafhankelijkheid is zeer belangrijk, in tegenstelling tot andere reisagentschappen zijn wij niet gebonden aan een bepaalde leverancier en kunnen wij ons volledig richten naar de wensen van de klant.

Wat verstaat Airstop onder klantenservice?

Onze enthousiaste medewerkers staan steeds tot uw dienst. Bij hen kan u steeds terecht met al uw vragen en/of opmerkingen en dit zowel voor, tijdens als na uw reis. Bij Airstop hecht men veel belang aan een uitstekende klantenservice, dagelijks trachten we deze verder te optimaliseren en perfectioneren.

openOvervluchten

Wat is een lijnvlucht?

Lijnvluchten worden volgens een vastgesteld tijdsschema, dagelijks of meerdere malen per week uitgevoerd. Aangezien luchtvaartmaatschappijen over een wereldwijd netwerk beschikken zijn deze vluchten op elkaar afgestemd om passagiers tijdig op bestemming te krijgen.

Wat is een chartervlucht?

Tour operators maken gebruik van chartervluchten om passagiers naar hun vakantiebestemming te voeren. Zij doen dit ofwel met eigen vliegtuigen (zoals bijvoorbeeld Thomas Cook & Jetair) ofwel huren zij toestellen tijdens bepaalde periodes. Chartervluchten vliegen niet volgens een vastgesteld tijdsschema en zijn seizoensgebonden, hierdoor kunnen geregeld de vluchturen en route wijzigen.

Wat is een elektronisch ticket?

Doorheen de jaren zijn luchtvaartmaatschappijen en tour operators overgeschakeld naar elektronische tickets en worden elektronisch uitgeschreven in de reservatie systemen. Bij een reservatie zal u steeds een bevestiging krijgen van uw elektronisch ticket, hierop is de route, het uur, reservatie en ticketnummer aanwezig. Met een kopie hiervan en de nodige reisdocumenten dient u zich aan te melden aan de check-in balie.

Wat zijn de voordelen van elektronische tickets?

Veiliger om te reizen, een e-ticket kan men niet stelen of verliezen. De luchtvaartmaatschappij kan aan de hand van uw reisdocumenten de nodige gegevens terugvinden. Snel, een kopie van het elektronisch ticket ontvangt u reeds binnen de 48 uur na reservatie.

Hoe moet ik inchecken met een elektronisch ticket?

Op de dag van vertrek dient u met de nodige reisdocumenten en een print van het elektronisch ticket aan te melden aan de check-in balie van uw vlucht. Voor sommige maatschappijen kan u reeds al online inchecken, meer informatie kan je vinden op desbetreffende website.

Welke reisdocumenten heb ik nodig?

Voor bestemmingen binnen de Schengen zone volstaat een identiteitskaart, voor andere landen dient u in het bezit te zijn van een geldig internationaal paspoort en eventueel een visum voor uw bestemming. Meer informatie hierover kan u vinden op de website van Buitenlandse Zaken, diplomatie.belgium.be Voor andere nationaliteiten raden wij u aan uw ambassade of consulaat te raadplegen.

Wanneer opent de check-in balie?

Afhankelijk van uw bestemming en luchtvaartmaatschappij kan een check-in balie reeds geopend zijn vanaf 4 uur voor het vertrek.

Wanneer sluit de check-in balie?

Deze is ook afhankelijk van bestemming en luchtvaartmaatschappij en kan variëren tussen 1 uur en 30 minuten voor vertrek. Hou steeds rekening met eventuele wachttijden aan de duane en veiligheidsinspectie. Zich tijdig aanmelden aan de check-in balie is steeds het advies van Airstop.

Wat is een codeshare vlucht?

Sommige vluchten worden uitgevoerd door een samenwerking van verschillende luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde alliantie. Hierdoor kunnen luchtvaartmaatschappijen het bestemmingsnetwerk uitbreiden om een betere service te bieden aan hun passagiers.

Wat gebeurt er indien mijn vluchturen wijzigen?

Wanneer dit voor het vertrek gebeurd zal u steeds gecontacteerd worden door Airstop. Het is steeds mogelijk om uw vluchturen te consulteren via Mijn Airstop. Het is ook steeds aan te raden om uw retour vlucht 72 uur voor vertrek te herbevestigen bij de luchtvaartmaatschappij.

Hoeveel kilo bagage mag ik meenemen?

Deze is steeds afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, maar over het algemeen bedraagt deze 20 kg voor lijnvluchten en 15 kg voor chartervluchten. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen, o.a. low-cost maatschappijen dient u een supplement te betalen per bagage stuk aan de check-in balie.

Hoeveel stuks handbagage mag ik meenemen?

Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, kan u één of twee stuks handbagage meenemen.

Hoe kan ik grote muziekinstrumenten of sport uitrusting meenemen?

Indien je extra of uitzonderlijke bagage wenst mee te nemen, is het belangrijk deze mede te delen op het moment van reservatie. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij zal men hiervoor een supplement aanrekenen. Gelieve Airstop hiervoor te contacteren.

openOvergroepsreizen

Wie kan ik contacteren in geval van een probleem met een vlucht ?

Voor problemen tijdens je reis kun je altijd mailen naar groups@airstop.be, maar vaak word je sneller geholpen ter plaatse in het lokale kantoor van de luchtvaartmaatschappij in kwestie of aan de balie op de lokale luchthaven zelf.

Is er een groeps check-in ?

Enkele luchtvaartmaatschappijen kunnen een aparte check-in balie voorzien. Dit is altijd op aanvraag en het toekennen ervan blijft onder voorbehoud.

Hoe lang op voorhand moeten we op de luchthaven zijn ?

Reken minimum 2u30 voor vertrek. Zelfs meer, indien je met een zeer grote groep reist.

Bus/trein/vliegtuig : welk vervoermiddel kies ik best ?

Afhankelijk van uw bestemming, data, budget en het aantal personen in de groep. ?Bijvoorbeeld een reis naar Praag of Berlijn kan het voordeligst zijn per bus, terwijl het prijsverschil tussen vlieg- of treinreis bijvoorbeeld verloochenbaar kan zijn. ?

Kan ik extra groepsactiviteiten op mijn bestemming reserveren voor vertrek ?

Uiteraard kan Airstop voor jou een volledig programma op maat uitwerken.

Komen er nog extra kosten bovenop de vermelde prijzen ?

De door ons opgegeven groepsprijzen omvatten uw dossierkosten en de "huidige taksen", d.w.z. de taksen zoals die geldig zijn op het ogenblik van de optionele boeking. ?Wijzigingen in luchthaven- en veiligheids(security) taksen, evenals het invoeren van verhoogde brandstoftoeslagen zijn vandaag helaas schering en inslag. Vandaar dat de definitieve prijs slechts vastligt na uitgifte van de tickets. Op dat ogenblik word je op de hoogte gebracht van de eventuele prijsverschillen en word je verzocht het saldo te vereffenen.

Wijzigen de tarieven aan de hand van het aantal deelnemers ?

De prijs van uw reis wordt berekend op basis van het aantal opgegeven personen op het moment van de groepsaanvraag en kan later variëren. Bijvoorbeeld : je huurt een bus. Door een kleiner aantal reizende deelnemers dan oorspronkelijk vermeld gaat de prijs per persoon duurder uitkomen, aangezien de totale huurprijs van de bus logischerwijze gedeeld wordt door een kleiner aantal reizigers. Je kan dus van bij het begin best rekening houden met een realistisch aantal inschrijvingen. ?

Zijn er speciale tarieven voor kinderen ?

Zeer weinig maatschappijen bieden kinderkortingen. Op enkel uitzonderingen na, heeft de leeftijd geen gevolgen voor een groepstarief.

Moet ik namen doorgeven op het moment van de reservatie ?

De naamlijst moet ons medegedeeld worden 8 à 6 weken voor vertrek. Dit betekent dat indien het vertrek voorzien is binnen de 30 werkdagen je de correcte naamlijst meteen moet doorgeven bij de bevestiging van de reservatie.

Wat is het voordeel van een groepsaanvraag ?

De meeste luchtvaartmaatschappijen staan toe om een optionele boeking of "optie" vast te leggen. Dit geeft je de kans om uw groep definitief samen te stellen en eventueel het aantal deelnemers nog te wijzigen. Bij bevestiging wordt er gemiddeld een voorschot van 30% verwacht. De namen van de groepsleden moeten ten laatste gemiddeld 6 weken voor vertrek doorgegeven worden(afhankelijk van luchtvaartmaatschappij). Op dit ogenblik moet het openstaande saldo vereffend worden. Wees voorzichtig met naamsveranderingen of foutieve voornamen eens de tickets zijn uitgegeven, zijn ze steeds onderhevig aan extra kosten.

Hoe wordt de prijs voor een groepsticket bepaald ?

De prijs is afhankelijk van een aantal factoren, de grootte van de groep, duur van het verblijf, de vertrekdata,… Algemeen is het een misvatting te denken dat hoe groter de groep is, hoe lager de prijs. Integendeel. De luchtvaartmaatschappij deelt makkelijkheidshalve haar zitplaatsen onder in verschillende letters van het alfabet, elk met hun eigen prijsklasse. De luchtvaartmaatschappij bekijkt de beschikbare plaatsen op het moment van de aanvraag en berekent daarna een gemiddelde prijs van de diverse prijsklassen, die nodig blijken om de groep aan boord te halen. Tevens wordt het reservatiepatroon en de bezettingsgraad van dezelfde vlucht een jaar voordien vergeleken en aan de hand van al deze parameters wordt over de definitieve prijs beslist.

Waarom staan er geen groepstarieven op de Airstop website ?

Door de vele verschillende parameters bestaan er geen vaste groepstarieven.

Wanneer kan ik het best reserveren ?

Over het algemeen kan men stellen: hoe vroeger men reserveert, hoe beter.En dit zeker voor vertrekken tijdens drukke periodes. Hierbij denken we aan schoolvakanties, speciale evenementen op de bestemming (de marathon of shopping week-ends in New York), festivals, enz...

Hoe kan ik een groepsaanvraag versturen ?

Door het aanvraagformulier in te vullen of een mail te sturen naar groups@airstop.be

Hoe lang op voorhand kan ik een groep reserveren ?

Algemeen gesteld kunnen (lijn)vluchten 11 maanden voor uw retourdatum gereserveerd worden. Chartervluchten zijn seizoensgebonden en wijken bijgevolg af van deze algemene regel.

Uit hoeveel personen bestaat een "groep" ?

Bij lijnvluchten spreekt men van een groep vanaf 10 samen reizende personen, voor chartervluchten bedraagt dit 20 personen.