Veel gestelde vragen

  • Over Airstop
    Wat verstaat Airstop onder klantenservice?

    Onze enthousiaste medewerkers staan steeds tot uw dienst. Bij hen kan u steeds terecht met al uw vragen en/of opmerkingen en dit zowel voor, tijdens als na uw reis. Bij Airstop hecht men veel belang aan een uitstekende klantenservice, dagelijks trachten we deze verder te optimaliseren en perfectioneren.

    Wat is Airstop?

    Een volwaardig en volledig onafhankelijke reisagentschapsketen, erkend door Toerisme Vlaanderen onder licentienummer A1592. Dit wil zeggen dat Airstop niet alleen mag bemiddelen tussen jou en de tour operators en luchtvaartmaatschappijen, maar ook zonder beperking reizen mag organiseren. Onze onafhankelijkheid is zeer belangrijk, in tegenstelling tot andere reisagentschappen zijn wij niet gebonden aan een bepaalde leverancier en kunnen wij ons volledig richten naar de wensen van de klant.

    Waarom reserveren bij Airstop?

    Bij Airstop kan u steeds terecht voor de goedkoopste vluchten en last minute reizen, wereldwijd !

  • Over vluchten
    Hoe kan ik grote muziekinstrumenten of sport uitrusting meenemen?

    Indien je extra of uitzonderlijke bagage wenst mee te nemen, is het belangrijk deze mede te delen op het moment van reservatie. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij zal men hiervoor een supplement aanrekenen. Gelieve Airstop hiervoor te contacteren.

    Wat is een chartervlucht?

    Tour operators maken gebruik van chartervluchten om passagiers naar hun vakantiebestemming te voeren. Zij doen dit ofwel met eigen vliegtuigen (zoals bijvoorbeeld Thomas Cook & Jetair) ofwel huren zij toestellen tijdens bepaalde periodes. Chartervluchten vliegen niet volgens een vastgesteld tijdsschema en zijn seizoensgebonden, hierdoor kunnen geregeld de vluchturen en route wijzigen.

    Wat is een elektronisch ticket?

    Doorheen de jaren zijn luchtvaartmaatschappijen en tour operators overgeschakeld naar elektronische tickets en worden elektronisch uitgeschreven in de reservatie systemen. Bij een reservatie zal u steeds een bevestiging krijgen van uw elektronisch ticket, hierop is de route, het uur, reservatie en ticketnummer aanwezig. Met een kopie hiervan en de nodige reisdocumenten dient u zich aan te melden aan de check-in balie.

    Wat zijn de voordelen van elektronische tickets?

    Veiliger om te reizen, een e-ticket kan men niet stelen of verliezen. De luchtvaartmaatschappij kan aan de hand van uw reisdocumenten de nodige gegevens terugvinden. Snel, een kopie van het elektronisch ticket ontvangt u reeds binnen de 48 uur na reservatie.

    Hoe moet ik inchecken met een elektronisch ticket?

    Op de dag van vertrek dient u met de nodige reisdocumenten en een print van het elektronisch ticket aan te melden aan de check-in balie van uw vlucht. Voor sommige maatschappijen kan u reeds al online inchecken, meer informatie kan je vinden op desbetreffende website.

    Welke reisdocumenten heb ik nodig?

    Voor bestemmingen binnen de Schengen zone volstaat een identiteitskaart, voor andere landen dient u in het bezit te zijn van een geldig internationaal paspoort en eventueel een visum voor uw bestemming. Meer informatie hierover kan u vinden op de website van Buitenlandse Zaken, diplomatie.belgium.be Voor andere nationaliteiten raden wij u aan uw ambassade of consulaat te raadplegen.

    Wanneer opent de check-in balie?

    Afhankelijk van uw bestemming en luchtvaartmaatschappij kan een check-in balie reeds geopend zijn vanaf 4 uur voor het vertrek.

    Wanneer sluit de check-in balie?

    Deze is ook afhankelijk van bestemming en luchtvaartmaatschappij en kan variëren tussen 1 uur en 30 minuten voor vertrek. Hou steeds rekening met eventuele wachttijden aan de duane en veiligheidsinspectie. Zich tijdig aanmelden aan de check-in balie is steeds het advies van Airstop.

    Wat is een codeshare vlucht?

    Sommige vluchten worden uitgevoerd door een samenwerking van verschillende luchtvaartmaatschappijen binnen dezelfde alliantie. Hierdoor kunnen luchtvaartmaatschappijen het bestemmingsnetwerk uitbreiden om een betere service te bieden aan hun passagiers.

    Wat gebeurt er indien mijn vluchturen wijzigen?

    Wanneer dit voor het vertrek gebeurd zal u steeds gecontacteerd worden door Airstop. Het is steeds mogelijk om uw vluchturen te consulteren via Mijn Airstop. Het is ook steeds aan te raden om uw retour vlucht 72 uur voor vertrek te herbevestigen bij de luchtvaartmaatschappij.

    Hoeveel kilo bagage mag ik meenemen?

    Deze is steeds afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, maar over het algemeen bedraagt deze 20 kg voor lijnvluchten en 15 kg voor chartervluchten. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen, o.a. low-cost maatschappijen dient u een supplement te betalen per bagage stuk aan de check-in balie.

    Hoeveel stuks handbagage mag ik meenemen?

    Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, kan u één of twee stuks handbagage meenemen.

    Wat is een lijnvlucht?

    Lijnvluchten worden volgens een vastgesteld tijdsschema, dagelijks of meerdere malen per week uitgevoerd. Aangezien luchtvaartmaatschappijen over een wereldwijd netwerk beschikken zijn deze vluchten op elkaar afgestemd om passagiers tijdig op bestemming te krijgen.

  • Over groepsreizen
    Uit hoeveel personen bestaat een "groep" ?

    Bij lijnvluchten spreekt men van een groep vanaf 10 samen reizende personen, voor chartervluchten bedraagt dit 20 personen.

    Is er een groeps check-in ?

    Enkele luchtvaartmaatschappijen kunnen een aparte check-in balie voorzien. Dit is altijd op aanvraag en het toekennen ervan blijft onder voorbehoud.

    Hoe lang op voorhand moeten we op de luchthaven zijn ?

    Reken minimum 2u30 voor vertrek. Zelfs meer, indien je met een zeer grote groep reist.

    Bus/trein/vliegtuig : welk vervoermiddel kies ik best ?

    Afhankelijk van uw bestemming, data, budget en het aantal personen in de groep. ?Bijvoorbeeld een reis naar Praag of Berlijn kan het voordeligst zijn per bus, terwijl het prijsverschil tussen vlieg- of treinreis bijvoorbeeld verloochenbaar kan zijn. ?

    Kan ik extra groepsactiviteiten op mijn bestemming reserveren voor vertrek ?

    Uiteraard kan Airstop voor jou een volledig programma op maat uitwerken.

    Komen er nog extra kosten bovenop de vermelde prijzen ?

    De door ons opgegeven groepsprijzen omvatten uw dossierkosten en de "huidige taksen", d.w.z. de taksen zoals die geldig zijn op het ogenblik van de optionele boeking. ?Wijzigingen in luchthaven- en veiligheids(security) taksen, evenals het invoeren van verhoogde brandstoftoeslagen zijn vandaag helaas schering en inslag. Vandaar dat de definitieve prijs slechts vastligt na uitgifte van de tickets. Op dat ogenblik word je op de hoogte gebracht van de eventuele prijsverschillen en word je verzocht het saldo te vereffenen.

    Wijzigen de tarieven aan de hand van het aantal deelnemers ?

    De prijs van uw reis wordt berekend op basis van het aantal opgegeven personen op het moment van de groepsaanvraag en kan later variëren. Bijvoorbeeld : je huurt een bus. Door een kleiner aantal reizende deelnemers dan oorspronkelijk vermeld gaat de prijs per persoon duurder uitkomen, aangezien de totale huurprijs van de bus logischerwijze gedeeld wordt door een kleiner aantal reizigers. Je kan dus van bij het begin best rekening houden met een realistisch aantal inschrijvingen. ?

    Zijn er speciale tarieven voor kinderen ?

    Zeer weinig maatschappijen bieden kinderkortingen. Op enkel uitzonderingen na, heeft de leeftijd geen gevolgen voor een groepstarief.

    Moet ik namen doorgeven op het moment van de reservatie ?

    De naamlijst moet ons medegedeeld worden 8 à 6 weken voor vertrek. Dit betekent dat indien het vertrek voorzien is binnen de 30 werkdagen je de correcte naamlijst meteen moet doorgeven bij de bevestiging van de reservatie.

    Wat is het voordeel van een groepsaanvraag ?

    De meeste luchtvaartmaatschappijen staan toe om een optionele boeking of "optie" vast te leggen. Dit geeft je de kans om uw groep definitief samen te stellen en eventueel het aantal deelnemers nog te wijzigen. Bij bevestiging wordt er gemiddeld een voorschot van 30% verwacht. De namen van de groepsleden moeten ten laatste gemiddeld 6 weken voor vertrek doorgegeven worden(afhankelijk van luchtvaartmaatschappij). Op dit ogenblik moet het openstaande saldo vereffend worden. Wees voorzichtig met naamsveranderingen of foutieve voornamen eens de tickets zijn uitgegeven, zijn ze steeds onderhevig aan extra kosten.

    Hoe wordt de prijs voor een groepsticket bepaald ?

    De prijs is afhankelijk van een aantal factoren, de grootte van de groep, duur van het verblijf, de vertrekdata,… Algemeen is het een misvatting te denken dat hoe groter de groep is, hoe lager de prijs. Integendeel. De luchtvaartmaatschappij deelt makkelijkheidshalve haar zitplaatsen onder in verschillende letters van het alfabet, elk met hun eigen prijsklasse. De luchtvaartmaatschappij bekijkt de beschikbare plaatsen op het moment van de aanvraag en berekent daarna een gemiddelde prijs van de diverse prijsklassen, die nodig blijken om de groep aan boord te halen. Tevens wordt het reservatiepatroon en de bezettingsgraad van dezelfde vlucht een jaar voordien vergeleken en aan de hand van al deze parameters wordt over de definitieve prijs beslist.

    Waarom staan er geen groepstarieven op de Airstop website ?

    Door de vele verschillende parameters bestaan er geen vaste groepstarieven.

    Wanneer kan ik het best reserveren ?

    Over het algemeen kan men stellen: hoe vroeger men reserveert, hoe beter.En dit zeker voor vertrekken tijdens drukke periodes. Hierbij denken we aan schoolvakanties, speciale evenementen op de bestemming (de marathon of shopping week-ends in New York), festivals, enz...

    Hoe kan ik een groepsaanvraag versturen ?

    Door het aanvraagformulier in te vullen of een mail te sturen naar groups@airstop.be

    Hoe lang op voorhand kan ik een groep reserveren ?

    Algemeen gesteld kunnen (lijn)vluchten 11 maanden voor uw retourdatum gereserveerd worden. Chartervluchten zijn seizoensgebonden en wijken bijgevolg af van deze algemene regel.

    Wie kan ik contacteren in geval van een probleem met een vlucht ?

    Voor problemen tijdens je reis kun je altijd mailen naar groups@airstop.be, maar vaak word je sneller geholpen ter plaatse in het lokale kantoor van de luchtvaartmaatschappij in kwestie of aan de balie op de lokale luchthaven zelf.

  • Over bagage
    Hoeveel gewicht mag ik inchecken en hoeveel koffers?

    Het maximaal gewicht en het aantal gratis koffers staan vermeld op het elektronisch ticket receipt (e-Ticket) en de elektronische reisroute van de reiziger.

    Bijvoorbeeld:
    Baggage Allowance+:
    1 Piece Plan
    1st Bag+: NO FEE UPTO50LB/23KG AND UPTO62LI/158LCM
    2nd Bag+: 75.00 EUR UPTO50LB/23KG AND UPTO62LI/158LCM
    Carry-On+: CARRY ON DATA NOT AVAILABLE

    We verduidelijken:

    1 piece plan -> betekent dat je één koffer mag inchecken, zonder extra kosten.
    1st bag -> NO FEE = geen extra kosten (voor je eerste koffer)
    Upto 50LB23KG = je koffer maximaal 50 pond of 23kg mag wegen
    Upto 62LI/158LCM: = je koffer lengte +breedte+ hoogte max. 158cm mag meten.
    2nd bag -> Reis je met een 2de koffer, dan betaal je in dit geval €75 voor een koffer van max. 23kg en max.158cm.
    Carry-on data not available: gewicht van de handbagage is niet beschikbaar. In dit geval neem je best even contact op met je reisconsulent(e)

    Opgepast: De luchtvaartmaatschappij behoudt zich het recht voor dit te wijzigen.

    Waar vind ik de correcte informatie ivm toegelaten ruimbagagegewicht, handbagage, baby-, bagage buiten formaat, sport bagage?

    Deze informatie wordt geregeld aangepast en dus is het veiligst om even een kijkje te nemen op de website van de maatschappij waarmee je vertrekt.
    Hieronder vind je een lijst met de meest gangbare luchtvaartmaatschappijen. Staat jouw airline er niet tussen, geef ons dan een seintje op 070/233.188. Dan gaan wij samen met jou op zoek en zal de gepaste link worden toegevoegd.

    Adria
    AerLingus
    Aegean Airlines
    Afriqiyah
    Aeroflot
    Air Alaska
    air Baltic
    airberlin
    Air Canada
    AirEuropa
    Air France
    Air India
    Air Mauritius
    Air New Zealand
    Air Seychelles
    Air Transat
    Alitalia
    ANA - All Nippon Airways
    American Airlines
    Arik air
    Asiana
    Austrian Airlines
    Bahamasair
    bmiregional
    British Airways
    Brussels Airlines
    Bulgaria Air
    Caribbean Airlines
    Cathay Pacific
    China Airlines
    China Southern
    Cityjet
    Croatia Airlines
    Cubana
    Cyprus Airlines
    Czech Airlines
    Delta
    Eastern Airways
    Easyjet
    Egyptair
    EL AL
    Emirates
    Estonian Air
    Ethiopian Airlines
    Etihad
    Eva Air
    Finnair
    Germanwings (NL)
    Flybe
    Gulf Air
    Iberia
    Icelandair
    JAL Japan Airlines
    JAT
    Jet Airways
    Jetairfly (NL)
    Kenya Airways
    KLM
    Korean Air
    Kuwait Airways
    LAN
    LOT Polish Airlines
    Lufthansa
    Malaysia Airlines
    Meridiana
    Middle East Airlines
    Monarch Airlines
    Northwest Airlines
    Olympic Air
    Oman air
    Qantas
    Qatar Airways
    Royal Air Maroc
    Royal Brunei
    Royal Jordanian
    SAS
    Saudi Airlines
    Singapore Airlines
    South African Airlines
    Srilankan Airlines
    Swiss
    TAM
    TAP - Air Portugal
    Tarom
    Thai Airways
    Transavia (NL)
    Transaero
    Tunisair
    Turkish Airlines
    Ukraine International Airlines
    United
    US Air
    Virgin-Atlantic

    Virgin Australia
    Vueling
    Wizzair

    Ik reis naar de Verenigde Staten. Moet ik een speciaal slot hebben?

    De controleposten in sommige landen (zoals de USA) behouden zich steeds het recht voor reiskoffers te allen tijde te doorzoeken, ook al zijn deze op slot.

    De oplossing is de reiskoffer te voorzien van een speciaal TSA veiligheidsslot of de koffer gewoon niet op slot te doen.

    Doe je de koffer toch op slot, dan bestaat het risico dat de sloten worden opengebroken door de veiligheidsdiensten. Airstop kan niet aansprakelijk gesteld worden indien bij dergelijke controle(s) de reiskoffer beschadigd wordt.

    Wat doe ik met mijn bagage als ik online in-check?

    Als je online incheckt of je registreert jezelf aan een selfservice incheckautomaat, dan kan je je bagage gewoon droppen aan een bagageafgiftepunt op de luchthaven.

    Ieder bagagestuk dat je incheckt, krijg je ook een bagagelabel en een stickertje met identieke code dat vaak in je reispaspoort wordt gekleeft. Bewaar deze labelstickers zorgvuldig tot je je bagage weer terug hebt.

    Mijn bagage is verloren of beschadigd. Wat doe ik?

    Begeef je naar de balie ‘Verloren bagage/ Lost & Found of baggage service counter’ op de luchthaven van aankomst en doe meteen aangifte van je vermiste of beschadigde koffer.

    Houd, na het invullen van de nodige documenten, de kopij van het PIR rapport (Property Irregularity Report) of DPR (Damage Report) goed bij. Dit document laat een mogelijke vergoeding toe ingeval je een reisverzekering afsloot.

    Weet dat in 99% van de gevallen verloren bagage meestal binnen de 24u teruggevonden wordt. Verloren bagage wordt meestal gratis afgeleverd op je adres van verblijf.

    Stel hier meteen ook alle vragen in verband met de verder te ondernemen stappen voor een correcte afhandeling van je schadedossier.

    Wat doe ik met mijn sportmateriaal, muziekinstrument of andere bagage buiten formaat?

    Wens je bagage buiten formaat mee te nemen op reis (bv. fietsen, surfplanken, duikflessen en muziekinstrumenten) dan kan je Airstop sales agent dit voor je aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

    De vervoersvoorwaarden van extra bagage of overgewicht worden volledig bepaald door de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Extra info per luchtvaartmaatschappij vind je onder de links bij bagage.

  • Over reisdocumenten
    Ik ben Belg. Waar vind ik de correcte informatie over reisdocumenten?

    Draag je de Belgische nationaliteit, dan kan je voor recente en aangepaste informatie terecht op de website  of bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel of telefonisch op 02 501 81 11. Visumplicht en de aanvraag van een electronisch visum kan via VisumCentrale.be of via diplomatie.belgium.be. Zo bespaar je kostbare tijd.
     

    Ik vertrek onverwachts naar het buitenland met mijn kind maar heb geen (geldig) KidsID/paspoort voor mijn kind. Wat moet ik doen?

    Vraag bij de dienst Burgerzaken op het gemeentehuis een spoedprocedure aan. Dit kost vaak veel méér dan een gewone aanvraag. Voor de exacte kostprijs kan je terecht bij je gemeente. 

    Hoe lang is het paspoort geldig? En kan dit paspoort meermaals worden gebruikt?

    Het paspoort is 5 jaar geldig. Check de vervaldatum voor vertrek!
    Is je paspoort nog slechts 6 maanden of minder geldig, vraag dan meteen een nieuw exemplaar aan. Vele landen vereisen immers een geldigheid van 6 maand bij terugreis. 

    Wat is een 'visum' (of 'visa' in het Engels)?

    Een visum is een officiële toelating om naar een bepaald land te reizen of er een tussenlanding te maken op weg naar je verdere reisbestemming. Het visum is beperkt geldig (data) en kan 1x, 2x of veelvuldig gebruik toelaten.

    Een visum kan verschillende vormen aannemen, meestal een stempel in het paspoort of een sticker of zegel die in het paspoort geplakt wordt. 

    Hoe weet ik of ik een visum nodig heb of niet?

    Je surft naar VisumCentrale.be en kiest via de pijltjes aan de drie kadertjes het land van je nationaliteit (paspoort), een land van bestemming en je reisdoel (toerisme, zakenreis).
    Klik op 'submit'. Op de pagina die opent lees je de bevestiging 'ja je hebt een visum nodig' (bv. India juli 2013) of 'Neen je hebt geen visum nodig' en de daarbij passende voorwaarden waaraan je moet voldoen.
    Check ook voor de landen waar je in transit bent (een overstap/tussenlanding maakt) of je hier een visum nodig hebt. 

    Waar vraag ik een visum aan?

    Het visum wordt afgeleverd door de ambassade/ het consulaat van het land waar je als reiziger heen wil, of via de officiële instantie van dit land op het internet. Soms kan je het visum ook aankopen bij aankomst op de luchthaven van je bestemming (Visa-upon-arrival). Check dit even na met je Airstop reisconsulent(e), via VisumCentrale of bij je ambassade/consulaat.

    Ik heb een ESTA (visum) nodig voor de Verenigde Staten. Wat is dat ?

    Het is een officiële, elektronische toestemming (‘ESTA’ staat voor ‘Electronic System for Travel Authorization’) om door de V.S te betreden in transit of er te reizen en verblijven voor maximaal 3 maanden/bezoek. Dit elektronisch visum vervangt de visumsticker in je paspoort. Je drukt de bevestigingsemail bij ontvangst af en voegt ze toe bij je paspoort.

    Moet ik dit ESTA visum verplicht vóór vertrek aanvragen?

    JA! Om je ESTA visum (https://esta.cbp.dhs.gov)  te verkrijgen moet je via een gecomputeriseerd veiligheidssysteem van de Amerikaanse regering individueel een aantal cruciale vragen beantwoorden. De procedure is VERPLICHT en moet aangevraagd worden vóór afreis voor alle Belgische burgers die onder het Visa Waiver Programma (zonder visumsticker dus) naar de V.S. willen reizen. (Zie: Hoe vraag ik een ESTA visum correct aan?). Het is aangeraden dat je je ESTA-bevestiging bij de hand hebt vóór je aan boord gaat van een vliegtuig of schip naar de V.S.

    Hoe vraag ik een ESTA visum correct aan?

    Je ESTA kan uitsluitend online en uitsluitend via de officiële link: https://esta.cbp.dhs.gov aangevraagd worden tegen betaling (per kredietkaart). Hou je paspoort bij de hand. Iedere reiziger moet individueel een ESTA aanvraag invullen, één per reiziger. Aanvragen voor 2 personen of meer tegelijk zijn niet toegestaan.

    Opgepast: Er bestaan op internet heel wat websites die hun eigen ESTA diensten tegen betaling aanbieden. Gebruik maken van deze websites doe je op eigen verantwoordelijkheid. 

    Ik moet betalen voor mijn ESTA. Is dat normaal ?

    Ja. ESTA betaal je meteen online per kredietkaart. MasterCard, VISA, American Express en Discovery worden aanvaard.

    Hoelang op voorhand kan/moet ik mijn ESTA aanvragen?

    We raden je aan je ESTA-aanvraag minstens 72u vóór je vertrek naar de V.S. in te dienen. Zo ben je meteen zeker van het feit dat je visumvrij kan reizen.

    Hoelang is mijn ESTA geldig?

    Het ESTA visum is 2 jaar geldig en laat je toe meermaals naar de VS te reizen binnen de vermelde geldigheidsdata, voor transits of een verblijf van max. 3 maand/bezoek.

    Opgepast: De geldigheid van je ESTA is ook gelinkt aan je paspoortnummer. Vervalt je internationaal paspoort terwijl je 2-jarig ESTA visum nog niet verstreken is, dan kan dit ESTA visum desondanks niet meer gebruikt worden en moet je tijdig een nieuwe ESTA procedure starten met het nieuwe paspoortnummer.

    Ik heb een nieuw paspoort. Blijft mijn ESTA geldig?

    Neen. De geldigheid van je ESTA is gelinkt aan je paspoortnummer. Vervalt je internationaal paspoort terwijl je 2-jarig ESTA visum nog niet verstreken is, dan kan dit ESTA visum desondanks niet meer gebruikt worden en moet je tijdig een nieuwe ESTA procedure starten met het nieuwe paspoortnummer.

    Ik heb problemen bij het invullen van mijn ESTA. Waar kan ik terecht?

    Als je een probleem hebt bij het invullen van je ESTA aanvraag kan je rechtstreeks het Department of Homeland Security (DHS) in de USA bellen op telefoonnummer +1.202.344.3710, Maandag tot vrijdag, van 09H00 tot 17H00, Amerikaanse tijd. (Eastern Standard Time).
    Bel DHS echter niet als de oplossing van je probleem te vinden is in de “HULP” link bovenaan elke webpagina van het online ESTA formulier.

    Opgepast: De Amerikaanse Ambassade kan je niet helpen om vergissingen in je ESTA aanvraag te verbeteren of om technische problemen op te lossen. (Bron: Amerikaanse Ambassade van Brussel)

    Waar vraag ik een paspoort aan en hoe lang duurt de aanvraag?

    Bij de dienst Burgerzaken op het gemeentehuis.
    Het aanvraagformulier van een minderjarige moet ondertekend worden door de minderjarige zelf (vanaf ongeveer 6 jaar) én door één of beide ouders. Neem alvast 2 foto's mee.

    Voor welke landen heeft mijn kind een paspoort nodig?

    Reis je naar een andere bestemming dan de Europese lidstaten dan heeft je kind (zelfs pasgeborenen) een paspoort nodig. Recente en aangepaste informatie terecht op de website http://diplomatie.belgium.be of bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel of telefonisch op 02 501 81 11. Visumplicht kan je nagaan en je electronisch visum kan je aanvragen via VisumCentrale.be. Zo bespaar je kostbare tijd.

    Ik ben niet-Belg. Waar vind ik de correcte informatie over reisdocumenten?

    Personen van niet-Belgische nationaliteit kunnen terecht bij hun eigen ambassade/ consulaat of dienen contact op te nemen met de ambassade van het land waar ze naar toe reizen. Je kan uiteraard ook spontaan contact opnemen met een Airstop reisconsulent(e). Visumplicht kan je nagaan en je electronisch visum kan je aanvragen via VisumCentrale.be. Zo bespaar je kostbare tijd.

    Wat is een 'identiteitskaart'?

    Je elektronische identiteitskaart of eID is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister, dat je vanaf 12 jaar automatisch ontvangt bij de dienst Bevolking van de gemeente waar je bent ingeschreven. 

    Naar welke landen kan ik reizen op basis van mijn identiteitskaart?

    Je kan met je identiteitskaart reizen naar een 50-tal landen, waaronder alle lidstaten van de Europese Unie en een reeks uitzonderingen (vb Zwitserland, Ijsland, Noorwegen, ....). Als je niet zeker bent, contacteer dan gerust een Airstop consulent(e).
    Voor meer informatie, kan je terecht op: http://www.belgium.be/nl/familie/internationaal/reisdocumenten/

    Om je een idee te geven van de meest populaire bestemmingen waar je wel naartoe kan:
    Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Engeland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, IJsland, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Schotland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

    Opgelet. Vlieg je naar bepaalde landen,waaronder Marocco, Tunesië en Egypte, ... op basis van je vliegticket zonder voorafgeboekte accommodatie, dan volstaat je Belgische identiteitskaart niet en is een paspoort of internationale reispas vereist. Je duidelijk informeren is de boodschap! Check even op VisumCentrale.be.

    Voor Turkije is vanaf 1 november een betalend e-visum verplicht.  Dit electronisch visum moet je online aanvragen via de officiële link: https://www.evisa.gov.tr/en. Tot dan kan je een visa-upon-arrival (bij aankomst in de luchthaven van bestemming) kopen.
    Opgepast: Er bestaan op internet heel wat websites die deze dienst tegen betaling aanbieden. Gebruik maken van deze websites doe je op eigen verantwoordelijkheid. 

    Wat is een 'paspoort' of internationale reispas?

    Je paspoort of internationale reispas is een officieel wereldwijd erkend reisdocument met beperkte geldigheid in de vorm van een boekje. Het laat je toe de hele wereld rond te reizen (eventueel mits visums) en kan ook binnen Europa worden gebruikt. 

    Voor welke landen heb ik een paspoort nodig?

    Een paspoort of internationale reispas is verplicht om naar de meeste landen ter wereld te reizen, behalve voor lidstaten van de Europese Unie en enkele uitzonderingen (zie identiteitskaart hierboven).

    Waar vraag ik mijn paspoort aan en hoe lang duurt de aanvraag?

    Een paspoort of international reispas vraag je aan bij de dienst Burgerzaken bij je gemeentebestuur. Neem alvast 2 pasfoto’s mee en geld, want je paspoort is betalend. De aanvraag is vaak tijdrovend en loopt snel op van min. 5 dagen tot 2 à 3 weken. Om de exacte kost te weten dien je contact op te nemen met je gemeente.

    Ik vertrek onverwachts naar het buitenland en heb geen (geldig) paspoort. Wat moet ik doen?

    Vraag bij de dienst Burgerzaken op het gemeentehuis een spoedprocedure aan. Dit kost vaak veel méér dan een gewone aanvraag. Voor de exacte kostprijs kan je terecht bij je gemeente.

    Hoe lang is mijn paspoort geldig? En kan ik dit paspoort meermaals gebruiken?

    Je paspoort is 5 jaar geldig. Check de vervaldatum voor vertrek!
    Is je paspoort nog slechts 6 maanden of minder geldig, vraag dan meteen een nieuw exemplaar aan. Vele landen vereisen immers een geldigheid van 6 maand bij terugreis. 

    Wat is een 'KidsID'?

    De KidsID is een beveiligd elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar. Vanaf 12 jaar is elk Belgisch kind immers in het bezit van de vertrouwde Belgische identiteitskaart.

    Naar welke landen kan mijn kind reizen op basis van de KidsID?

    Reis je samen met je minderjarig kind naar de lidstaten van de Europese Unie, dan volstaat een elektronische identiteitskaart voor kinderen of 'KidsID'.

    Waar vraag ik een kidsID aan en hoe lang duurt de aanvraag?

    Je vraagt een KidsID aan bij de dienst Burgerzaken van je gemeente. De procedure neemt vaak 3 weken in beslag. Een spoedprocedure is mogelijk, maar duur.
    Het aanvraagformulier van een minderjarige moet ondertekend worden door de minderjarige zelf (vanaf ongeveer 6 jaar) én door één of beide ouders

    Hoelang is een KidsID geldig en kan het meer dan eens worden gebruikt?

    De KidsID-kaart is 3 jaar geldig en kan meermaals worden gebruikt, net als de vertrouwde identiteitskaart voor +12-jarigen.

    Wat is een 'paspoort' of 'internationale reispas'?

    Je paspoort of internationale reispas is een officieel wereldwijd erkend reisdocument met beperkte geldigheid in de vorm van een boekje. Het laat je toe de hele wereld rond te reizen (eventueel mits visums) en kan ook binnen Europa worden gebruikt. 

    Ik heb een fout gemaakt bij het invullen van de ESTA procedure. Wat kan ik doen?

    Als je je bij het invullen van jouw ESTA aanvraag vergist bij het beantwoorden van de vraag (a) (over gezondheid) of vraag (g) (over onttrekking aan gerechtelijke vervolging), dan kan je deze antwoorden enkel verbeteren door middel van de “Bijwerken” toets. Je hoeft dan de ESTA kosten niet opnieuw te betalen. (Bron: Amerikaanse Ambassade van Brussel).

  • Over Protections reisverzekering
    Waar vind ik de medische vragenlijst indien ik moet annuleren wegens medische redenen (en annulatieverzekering, all in of jaarcontract onderschreef)?

    Download hier de medische vragenlijst

    Waarom is een reisverzekering nodig?

    Of je nu een dagtrip, weekend of 14-daagse reis naar de andere kant van de wereld maakt: de kans op een probleem of ongeval blijft bestaan. Zorg er dus voor dat je steeds verzekerd bent, ongeacht de duur of de bestemming van je vakantie.

    Ik heb al een verzekering… Volstaat dit niet?

    Veel vakantiegangers vertrekken op vakantie zonder reisbijstandsverzekering omdat ze denken al verzekerd te zijn bij de mutualiteit of via een kredietkaart.
    De mutualiteit staat in voor repatriëringen, maar enkel en alleen voor die van de verzekerde. In geval van problemen thuis of het overlijden van een familielid, kan je bijvoorbeeld niet kosteloos terugreizen. Vaak is de tussenkomst voor de hospitalisatiekosten beperkt tot ongeveer € 5.000, berekend op basis van de barema’s in het land van herkomst.
    Ook je kredietkaart dekt je mogelijke ongemakken niet helemaal. Meestal moet het totale bedrag van de reis betaald zijn met de kredietkaart en biedt deze slechts hulp bij ongevallen. En dan zwijgen we nog van andere problemen met vluchtvertraging, niet-genoten vakantiedagen, bagage, … 

    Wat houdt een annulatieverzekering in?

    Heel eenvoudig: waarom zou je betalen voor een reis die je niet maakt?
    Redenen voor annulatie kunnen uiteenlopend zijn: je bent ziek, je reisgezel heeft een ongeval, je bent slachtoffer van diefstal, ...
    Bovendien lopen de kosten op tot 100% van de reissom. Last minute is ook geen oplossing: wist je dat de meerderheid van de annulaties gemeld worden enkele dagen voor vertrek? Met een annulatieverzekering van Protections hoef je je geen zorgen te maken. Wij betalen de annulatie- en/of wijzigingskosten volledig terug. 

    Wat is het verschil met een All-in?

    Ga zorgeloos op reis dankzij de combiformule van Protections!
    Voor een complete bescherming voor en tijdens je reis kies je voor een 2-in-1 (ALL-IN) verzekering: daarmee geniet je van zowel een annulatie- als een reisbijstandsverzekering. Dat komt voordeliger uit dan beide verzekeringen apart afsluiten, en je vertrekt met een gerust geweten op vakantie.

    Hoe ontvang ik mijn dossiernummer en het nummer van de alarmcentrale?

    Enkel in geval van dringende medische noodzaak, vorm het nummer +32 2 286 31 47 en bereid een maximum aan gegevens voor:
    - Naam en voornaam
    - Dossiernummer Airstop
    - Vertrekdatum
    - Terugkeerdatum
    - Het nummer waarop wij jou ter plaatse kunnen bereiken
    - Aard van de ziekte of de verwondingen.

    Ik vlieg vaak. Kies ik best voor een jaarcontract?

    Ga je vaak op reis? Voor het werk of gewoon privé? Zowel globetrotters als zakenlui zijn zeker gebaat bij een doorlopende reisverzekering, ook wel jaarlijkse reisverzekering genoemd. Voor een voordelige prijs geniet je het hele jaar door van een betrouwbare reisbijstand. 
    Zeker als je vaak op reis gaat, loop je een hoger risico op tegenslagen in het buitenland. En als doorgewinterd reiziger weet jij beter dan wie ook dat kosten buiten de landsgrenzen vaak heel snel oplopen, zeker in landen waar medische hulp schaars of duur is. Ziekenhuisfacturen, communicatiekosten, repatriëringskosten,... Waarom zou je het risico lopen op een financieel fiasco?

    Deze zal nog voordeliger uitkomen en je onderschrijven samen met je familieleden of een vriend/kennis waarmee je een gemeenschappelijke reis boekt (max. 6 personen).

    Ik ga langer dan 94 dagen naar het buitenland. Bestaat er een verzekering die mij extra indekt?

    Bij onafgebroken verblijf in het buitenland voor langer dan 94 opeenvolgende kalenderdagen, raden wij je aan voor onze jaarcontracten te kiezen. Deze zal nog voordeliger uitkomen en je onderschrijven samen met je familieleden of een vriend/kennis waarmee je een gemeenschappelijke reis boekt (max. 6 personen).

    Kan ik mij indekken tegen bankroet van de luchtvaartmaatschappij?

    De laatste jaren is het aantal luchtvaartmaatschappijen dat in financiële moeilijkheden is gekomen aanzienlijk geweest. Om te voorkomen dat je als klant bij het failliet gaan van een luchtvaartmaatschappij je geld kwijt bent, bieden wij je deze garantie tot € 1.250, zowel voor als na je vertrek!

    Moet elke reiziger apart een verzekering afsluiten?

    Enkel diegenen die een verzekering afsluiten zijn gedekt.

    Dekt mijn verzekering ook mijn autohuur ter plaatse?

    Indien je een ongeval hebt met een huurwagen zal Protections de hospitalisatie en eventuele repatriëring ten laste nemen. De schade aan het voertuig zelf valt nooit onder de reisverzekering en dient te worden verzekerd bij de verhuurmaatschappij!

    Hoe geef ik mijn vluchtannulatie aan?

    Dit kan online

    Hoeveel tijd heb ik om mijn aangifte voor annulatie in te dienen?

    Dit dient te gebeuren zodra zich iets voordoet waardoor de geplande reis niet langer kan doorgaan. Dit om de kosten tot een minimum te beperken. Misschien kan je eerst proberen je boeking te wijzigen, door het vertrek bijvoorbeeld uit te stellen. Lukt dit niet, dan moet je onmiddellijk de reis annuleren.
    Medische kosten, bagageproblemen, ... mag je indienen bij terugkeer.

    Waar vind ik de voorwaarden en de dekkingen?

    Deze vind je hier: http://www.airstop.be/nl/reisformules/reisverzekering2

    Hoe ontvang ik de terugbetaling van mijn kosten?

    Het bedrag zal op je bankrekening worden gestort. De Airstop reisconsulent(e) helpt je graag bij het onderschrijven van de Protections verzekeringen.

    Moet ik mijn medische kosten aangeven vanuit het buitenland?

    Maak steeds (minstens) een kopij te maken van de originele rekeningen en kostennota’s. De originele stukken moet je overhandigen aan je mutualiteit! Na terugbetaling van de mutualiteit bezorg je Protections de kopijen van de rekeningen samen met de originele afrekening van de mutualiteit. Bij weigering tot vergoeding van de mutualiteit, dien je ons steeds de originele rekeningen samen met de weigeringsbrief over te maken.

    Worden mijn telefoonkosten terugbetaald als ik de alarmcentrale moet oproepen

    De telefoonkosten met de alarmcentrale worden ten laste genomen op voorwaarde dat de oproep gevolgd wordt door een bijstandsverlening.

    Welke nabehandelingskosten worden verzekerd?

    Uitsluitend de medische kosten (na tussenkomst van de mutualiteit) die voortvloeien uit een ongeval (geen ziekte) in het buitenland, vastgesteld door de buitenlandse behandelende arts. De dekking geldt tot maximum één jaar na het ongeval met uitsluiting van alle medische apparaten en vervoerskosten.

    Is een reisverzekering echt duur?

    De Protections reisverzekering is zijn geld dubbel en dik waard. Want hoewel we je natuurlijk een probleemloze, heerlijk ontspannende vakantie toewensen, zou je niet de eerste zijn die te maken krijgt met onaangename verrassingen op reis. Ziekte, diefstal en ongevallen brengen heel wat kosten met zich mee, zeker in het buitenland. Zo zijn er uiteraard de medische kosten, maar ook de eventuele opsporingskosten, juridische kosten, bijkomende verblijfskosten, telecommunicatiekosten... stapelen zich razend snel op.

  • Over veilig online betalen
    Ik heb zo pas online geboekt. Hoe snel wordt mijn kredietkaart gedebiteerd?

    Zodra je reservatie online bevestigd is, wordt de betaling uitgevoerd en je kredietkaart gedebiteerd

    Ik heb online geboekt en betaald, maar heb me vergist (verkeerde naam, verkeerde datum,...). Wat nu ?

    Neem onmiddellijk contact op met je Airstop sales agent of bel het Contact Center op 070 233 188 (tijdens de kantooruren). Soms is het mogelijk de fout nog dezelfde dag recht te zetten.

    Ik wil mijn vliegticket online boeken. Hoe verloopt de procedure?

    Surf naar de website www.airstop.be en volg volgende stappen:

    Stap 1:
    - Kies een enkele reis, een heen- en terugreis of meerdere bestemmingen
    - Vul je gewenste vertrekplaats en bestemming in
    - Klik op de kalender en vul de gewenste vertrek en terugreisdata in
    - Selecteer het aantal volwassenen en aantal kinderen
    - Klik op ‘Zoeken’ of ‘Geavanceerd zoeken’

    Stap 2:
    - In deze stap kan je kiezen uit verschillende prijzen en luchtvaartmaatschappijen en kan je zien of de vlucht rechtstreeks (direct) of met overstappen gebeurt.
    - Indien een van de opties je voorkeur geniet, klik dan op ‘Selecteer deze vlucht’

    Stap 3:
    - In deze stap kan je kiezen om extra diensten en producten aan je reis toe te voegen zoals:
    * Verzekeringen
    * Air ticket Guarantee (bescherming bij failissement van de luchtvaartmaatschappij)
    - Hier voeg je ook alle passagiersgegevens in evenals de gegevens van de persoon die de boeking maakt.
    - Beschik je over een Airstop gift card, dan kan je het nummer hiervan hier inbrengen.
    - Klik ‘Volgende’

    Stap 4:
    - Hier krijg je een overzicht van de geselecteerde vluchten, de extra diensten die je aanvinkte en/of de toeslagen, indien van toepassing. Overloop alle details grondig.
    - Selecteer je betalingswijze (kredietkaart, bankkaart, PayPal,...)
    - Klik op de link van de algemene en bijzondere Airstop voorwaarden en lees ze grondig door
    - Vink aan dat je akkoord gaat met de algemene en bijzondere Airstop voorwaarden.
    - Klik op ‘Volgende’

    Stap 5:
    - In deze laatste stap ga je over tot een beveiligde online betaling.
    - Hou je kredietkaart en/of bankkaart met Digipass bij de hand. Heb je geen digipass, klik dan op ‘Contacteer mij’ en een Airstop reisconsulent(e) belt je zo snel mogelijk op.
    - Breng de gegevens van je kaart zorvuldig in
    - Klik op ‘Betalen’ en volg de verschillende stappen.

    Boek je online tijdens de kantooruren (9h-18h) en zie je een vergissing staan voor onze shops sluiten, dan is het soms mogelijk deze fout nog dezelfde dag recht te zetten indien je ons belt op 070 233 188.

    Wat gebeurt er met mijn kredietkaartgegevens. Is dit wel betrouwbaar?

    Ons boekingssysteem maakt gebruik van de SSL (Secure Sockets Layer) technologie. Gegevens worden gecodeerd voordat ze wordt verzonden om te voorkomen dat de gegevens bruikbaar zouden zijn indien onderschept.

    Ons boekingssysteem slaat je kredietkaartgegevens niet op, de betaling wordt ingebracht en uitgevoerd bij/door Ogone. Het enige wat zichtbaar blijft zijn de laatste 4 cijfers van je kaartnummer en de geldigheidsdatum van je kaart als referentie van betalingswijze.

    Hoe veilig is online betalen?

    De betaling van je vlucht, hotel, huurwagen, citytrip of treinreis gebeurt altijd op beveiligde pagina's (https: s = secure). Bovendien beschik je over diverse betaalmogelijkheden: kredietkaarten, online banking, maar ook Maestro, Bancontact, KBC online, ING Homepay en PayPal.

    Als je ervoor kiest met Visa, MasterCard, Maestro, Bancontact, KBC online, ING homepay te betalen dan zal je gevraagd worden om je persoonlijke wachtwoord in te voeren op een beveiligde pagina voor authenticatie om de online aankoop te voltooien, als Verified by Visa of MasterCard ® SecureCode ™ beveiligingsfunctie is ingeschakeld door je kredietkaartmaatschappij en/of zal je je kaart dienen in te brengen in je digipass (van je bank). Meer informatie: Verified by Visa en MasterCard ® SecureCode ™ of je financiële instelling.

    Kan ik mijn reis online boeken bij Airstop?

    Ja, dit kan 24u/7 op www.airstop.be. Naast vluchten kan je ook vlucht+hotel, hotels, huurwagen en treintickets boeken via de home-pagina van de website.

  • Over vliegtickets/e-tickets
    Uitzondering: e-tickets voor Lowcost airlines

    De e-Ticket procedure hierboven beschreven is niet geldig voor ‘lowcost’ of chartermaatschappijen noch in welbepaalde uitzonderlijke gevallen. Vlieg je dus met Air Asia en Air Asia X, Air Arabia Maroc, Corendon, EasyJet, Germanwings, Ryanair, Tigerair, Transavia en/of Wizzair lees dan aandachtig je bestelbon en/of factuur m.b.t. specifieke informatie over check-in, zitplaatskeuze en baggage.

    Ik heb geen e-Ticket gekregen via e-mail. Kan ik het zelf opvragen ? Waar?

    Surf naar www.viewtrip.com/Airstop en vul je reservatie nummer en je naam (zonder spaties of accenten) in. Je reservatie nummer bestaat uit een 6 letter/cijfer combinatie (bv. ZTG2MO).

    Opgelet: Heb je een vlucht met een lowcost airline geboekt (zoals Ryanair, Easyjet, Transavia, AirAsia,...), surf dan wat lager naar 'uitzonderingen'.

    Vul je taal in. Nederlands is helaas niet beschikbaar, dus kies je best voor English (Engels) en duidt ook het land aan waar je woont (Belgium).

    In het wit kadertje zie je 'Sign In to View Itinerary'.

    Hier breng je de 6 letter/cijfer reservatiecode in (bv. ZTG2MO) en de familienaam van één van de reizigers.
    Let wel, je familienaam wordt zonder spaties of accenten geschreven.
    bv. Van Peteghem wordt VANPETEGHEM
    bv. De la Rivière wordt DELARIVIERE.

    Opgelet: Je boekingscode verschilt van je Airstop dossiernummer dat alleen uit cijfers bestaat!

    Er staat geen barcode op mijn afgeprint e-Ticket. Is dat normaal?

    Een barcode is niet noodzakelijk om in te checken. Je paspoort (met visum indien noodzakelijk) en reservatiecode zijn voldoende om je aan de check-in aan te bieden en je instapkaart te ontvangen. Ook aan de zelfbedienings- en in-checkmachines volstaat dit.

    Hoe lees ik mijn e-Ticket. Wat staat er op?

    Op je e-Ticket zie je het e-Ticket nummer, je vluchtnummer(s) en je data van vertrek. Hieronder staan je vluchtgegevens met een link: baggage allowance information, waar je het toegestane gewicht en de prijs voor extra bagage geldig op dat bepaald vluchtsegment terugvindt. (Meer details lees je onder 'Bagage').

    Alle informatie over de vluchttijd, het voorzien toestel en de (eventueel) aangevraagde speciale diensten (maaltijden of assistentie) kan je terugvinden op je itinerary (niet je e-Ticket).

    Ik wil mijn e-Ticket zelf afprinten. Hoe doe ik dat?

    De pagina opent op het tabblad ‘Itinerary of vluchtverloop. Naast 'Itinerary' op de bovenbalk staat 'e-Ticket' . Klik op e-Ticket.

    Reis je alleen dan is er uiteraard slechts 1 naam beschikbaar. Reis je met meer, dan staan de namen van alle reizigers hier onder elkaar en moet je eerst een nieuwe naam aanklikken vóór je het e-Ticket van die reiziger kan bekijken.
    Afdrukken kan voor 1 passagier 'Print e-Ticket Receipt' of voor alle passagiers 'Print All Passengers e-Tickets Receipt' (in de balk bovenaan links).

    Ik kan mijn e-Ticket niet afprinten. Wat nu?

    Krijg je een foutmelding of kan je je e-Ticket niet printen, dan biedt je Airstop reisconsultent(e) je graag de gewenste ondersteuning.

    Ik ben de afdruk van mijn e-Ticket thuis vergeten of verloren. Wat nu?

    Een ticket kan tegenwoordig nooit meer verloren gaan, zelf indien je je print-out of bewijs van e-Ticket bent verloren en/of vergeten. Het verlies van je print-out vormt dan ook geen enkel probleem. Je kan te allen tijde (ook al ben je al vertrokken) je ticket opnieuw afprinten via www.viewtrip.com/Airstop

    Waarom moet ik mijn vluchten nakijken 24u voor vertrek ?

    H

    Het gebeurt dat luchtvaartmaatschappijen uurwijzigingen doorvoeren, ook tijdens je reis. Het is dus sterk aangeraden 24u vóór vertrek van elke vlucht online te checken of er eventuele vluchtuurwijzigingen zijn opgetreden.

    Surf naar www.viewtrip.com/Airstop en vul je naam (zonder spaties of accenten) en boekingscode in. Je boekingscode bestaat uit een 6 letter/cijfer combinatie. (bv. ZTG2MO). Opgelet: heb je een low cost airline vlucht geboekt (zoals Easyjet, Transavia, AirAsia,...), surf dan wat lager naar 'uitzonderingen' 

    Vul je taal in. Nederlands is helaas niet beschikbaar, dus kies je best voor English (Engels) en duidt ook het land aan waar je woont (Belgium).

    In het wit kadertje zie je 'Sign In to View Itinerary'.       

    Hier breng je de 6 letter/cijfer reservatiecode in (bv. ZTG2MO) en de familienaam van één van de reizigers.
    Let wel, je familienaam wordt zonder spaties of accenten geschreven.
    bv. Van Peteghem wordt VANPETEGHEM
    bv. De la Rivière wordt DELARIVIERE.

    Opgelet: Je boekingscode verschilt van je Airstop dossiernummer dat alleen uit cijfers bestaat!

    Kijk na of de vluchturen en data nog kloppen met je afgeprint e-Ticket. Zo ja, dan kan je gewoon zoals voorzien naar de luchthaven vertrekken. Stel je echter een wijziging vast, neem dan contact op met de betrokken luchtvaartmaatschappij of een Airstop reisconsulent(e).

     

    Kan ik mijn terugvlucht wijzigen?

    Indien je een ‘flexibel’ ticket hebt geboekt dat wijzigingen toestaat - dit vraag je na bij je reisconsulent(e) - dan kan het uur of de datum van de oorspronkelijke terugreis op je aanvraag gewijzigd worden indien er plaats is in dezelfde tariefklasse waarin je oorspronkelijk hebt geboekt op dezelfde route en met dezelfde luchtvaartmaatschappij. Er worden meestal wel kosten aangerekend voor wijzigingen.
     
    Indien er geen plaats is in de oorspronkelijke tariefklasse dan moet je naast de wijzigingskost ook betalen voor het prijsverschil naar de duurdere tariefklasse.
    Hou er wel rekening mee dat de terugreis uitsluitend kan aangepast worden indien de oorspronkelijk geboekte datum van terugreis niet is verstreken.

    Kan ik mijn vliegtuigzetel kiezen en hoe zeker ben ik dat ik die effectief toegewezen krijg?

    Het vooraf toewijzen van zitplaatsen – ook wel ‘pre-seating’ genoemd - gebeurt als dat kan op het moment van je reservatie en blijf steeds een verzoek.
    Opgepast: De zitplaatsprocedure varieert naar gelang de gekozen luchtvaartmaatschappij.

    Toekennen van zitplaatsen is vaak niet mogelijk voor heel voordelige tarieven, voor vluchten uitgevoerd door partners (code-share vluchten) of bij reservatie waar diverse maatschappijen gecombineerd worden in één ticket, of voor vluchten op Europa.

    Hou er dus rekening mee dat de betrokken luchtvaartmaatschappij zich het recht voorbehoudt te allen tijde je al toegewezen zitplaatsen te wijzigen om diverse redenen (weight & balance van het vliegtuig, verandering van vliegtuigtype en cabine lay-out, enz.). Een op voorhand toegekende zitplaats is dus nooit 100% gegarandeerd.

    Verifieer deze informatie op de ‘Flight Service Information' link (blauwe kader) van je 'itinerary'. Staat je maaltijd daar bevestigd dan is de kans zeer groot dat die ook werkelijk aan boord zal zijn.

    Ik moet extra luchthaventaksen betalen. Mag dit?

    In de meeste gevallen (95%) zijn alle luchthaventaksen inbegrepen in de prijs van je ticket.

    Toch zijn er bepaalde luchthavens/bestemmingen waar je bv. een extra vertrek-of exittaks ter plaatse moet betalen, waar Airstop geen weet van heeft/onmogelijk van op de hoogte kan zijn. Per definitie dienen dergelijke extra luchthavenbelastingen ter plaatse worden betaald en zijn ze steeds en uitsluitend ten laste van de reiziger.

    Ik heb e-Tickets gekregen via e-mail. Wat is een e-Ticket?

    Een ‘e-Ticket’ staat voor ‘electronic ticket’. ‘Electronic’ wijst erop dat je vluchten en gegevens opgeslagen zitten in het computersysteem van de betrokken luchtvaartmaatschappij. Het grootste voordeel van een e-Ticket is dat je dit nooit kan verliezen of misplaatsen.

  • Over vliegtickets Air France met treinsegment(en)
    Wat gebeurt er indien mijn AF - vlucht of trein te laat aankomt?

    Laat ons meteen duidelijk stellen dat het hier uitsluitend gaat om je vlucht(en) of treinsegment(en) die vermeld staan op je e-Ticket! Mis je de aansluiting met je vlucht of trein, vermeld op je e-Ticket, dan garandeert Air France en de SNCF je een plaats aan boord van de volgende beschikbare vlucht of Tgv-trein, zonder extra kosten.

    Wat gebeurt er met mijn bagage bij de AF- treinreis?

    In Brussel-Zuid (ZYR) wordt je bagage voor jou gelabeld en neem je deze zelf mee aan boord van de trein. Bij aankomst in Paris Charles de Gaule moet je wel zelf je bagage van het treinperron naar de drop-off counter van Air France in de vertrekhal dragen. Reis je onder UU-vluchtnummer dan geeft je je bagage af aan de check-in balie in de luchthaven van Parijs, waar je ook je instapkaarten voor je vlucht(en) ontvangt.

    Hoelang op voorhand moet ik mij aanbieden bij de Air France balie in Brussel-Zuid (ZYR)?

    Wees uiterst 1 uur voor het vertrek van de Tgv-trein aanwezig aan de Air France balie in het station Brussel-Zuid (ZYR), net alsof je dit in de luchthaven zou doen. Je ontvangt er meteen je treinkaartjes heen en terug én je instapkaart(en) tot aan je eindbestemming met Air France.

    Het enige verschil?  Je ontvangt het treinkaartje voor je heen- en terugreis evenals een instapkaart voor je vlucht(en) tot aan je eindbestemming.

    Hoelang op voorhand kan ik mijn e-Ticket met AF-treinreis inwisselen tegen een geldig treinkaartje?

    Je kan dit niet op voorhand te doen. Je gaat gewoon met je print van je e-Ticket uiterst 1 uur voor vertrek van je geboekte TGV trein naar de Air France balie in het station Brussel Zuid. (Zie: Hoelang op voorhand moet ik mij aanbieden bij de Air France balie in Brussel Zuid).

    Mijn ticket gaat vooraf door een treinreis met AF-code naar Parijs Charles de Gaulle (CDG). Wat moet ik doen?

    Je bent verplicht deze treinreis op datum en uur zoals gespecifieerd op je bestelbon uit te voeren. Daag je niet op voor deze treinreis, dan word je aanzien als ‘no show’ en worden automatisch alle hieropvolgende (vlucht-, trein- of bus-) segmenten geannuleerd en onbruikbaar verklaard.

    Je eerste segment draagt een Air France (AF) vluchtnummer, maar eigenlijk reis je met de Tgv-trein vanuit het station Brussel-Zuid (ZYR) naar Parijs Charles de Gaulle (CDG).

    Start je vluchtnummer met AF, dan bied je je aan de check-in balie van Air France aan in het station Brussel Zuid, dit op datum en uiterlijk 1 uur voor het vertrek van je treinreis, zoals bevestigd op je e-Ticket. Je ontvangt zowel je treinkaartjes als je instapkaarten tot je eindbestemming.

  • Over vliegtickets KLM met trein- en/of bussegment(en)
    Ik wil vertrekken vanuit het station waar ik woon. Is dit extra traject (vanuit elk Belgisch station) inbegrepen?

    Neen. Het traject van elk Belgisch station naar Brussel-Zuid (ZYR) en terug is niet inbegrepen in de prijs van je ticket, maar je kan dit natuurlijk wel zelf apart aanschaffen indien je dit wenst. Wanneer je het treinkaartje apart boekt, is het verstandig een wijzigbaar ticket te kopen.

    Om het risico op gemiste aansluitingen te beperken, dient de reiziger de meest geschikte vertrekuren van de trein na te gaan en er rekening mee te houden dat er, voor alle veiligheid, minstens 3 uur tussen aankomst van de Thalys/ TGV trein en vertrek van de aansluitende vlucht moet worden voorzien en vice versa.

    Hoe ontvang ik mijn geldig treinkaartje voor de terugreis?

    Bij terugreis zal je in ruil voor de tweede kopij van je e-Ticket – die je ondertussen ook voor het intercontinentaal reizen kan gebruiken - in aan het internationaal treinloket van Amsterdam (AMS) Schiphol Airport je treinbiljet naar respectievelijk Brussel-Zuid (ZYR) of Antwerpen (ZWE) ontvangen.

    Waarom moet ik verplicht mijn treinkaartje laten afstempelen? Wat als de conducteur niet langskomt?

    Indien de treinbegeleider niet langskomt tijdens je treinrit naar Amsterdam en/of Parijs moet je naar hem/haar op zoek.
    Dankzij de controlestempel met datum en uur bij het ‘knippen’ van je treinkaartje, heb je een tastbaar bewijs dat je de treinreis tussen België en Schiphol, zoals vermeld op je e-Ticket, effectief hebt voltooid.

    Het is jouw verantwoordelijkheid van de reiziger om de treinconducteur tegemoet te gaan.
    De check-in agent van de betrokken luchtvaartmaatschappij kan het gebruikte (en gecontroleerd) treinkaartje opvragen als bewijs op het ogenblik dat jij je aanmeldt aan de balie. 

    Hoelang op voorhand kan ik mijn e-Ticket inwisselen tegen een geldig treinkaartje?

    Start je segment met KL/9B dan kan je vanaf 4 uur vóór het vertrek van de trein je e-Ticket inwisselen voor een treinkaartje voor je heenreis naar Schiphol.
    Hiertoe begeef je je naar het internationale loket in het station van Brussel-Zuid (ZYR) en/of Antwerpen Centraal zoals vermeld in je boeking met 2 kopijen van je e-Ticket.

    Opgepast: De treinreis naar Amsterdam (AMS) Airport Schiphol moet verplicht worden uitgevoerd op vanuit het station vermeld in je boeking en op datum en uur zoals aangegeven. Daag je niet op en gebruik je dit segment niet, dan word je als ‘no show’ aanzien en worden automatisch alle volgende (vlucht en trein) segmenten geannuleerd.
    Hou rekening met de openingsuren van het stationsloket! 

    Mag ik opstappen in een tussenstation? Bv.in Antwerpen-Centraal (ZWE) op de trein met vertrek vanuit Brussel?

    Neen. Ook al maakt de trein vanuit Brussel-Zuid een eventuele tussenstop in Antwerpen-Centraal, je bent verplicht de reisroute te volgen zoals voorzien op je e-Ticket. Staat er ZYR, dan betekent dit dat je vanuit Brussel-Zuid vertrekt, staat er ZWE dan vertrek je uit Antwerpen-Centraal. Bovendien moet je de datum en het uur van je treinreis zoals vermeld op je e-Ticket, respecteren. Vroeger of later vertrekken is niet toegestaan. 

    Mag ik een dag (of dagen) voordien afreizen naar de luchthaven van vertrek vermeld op mijn e-Ticket?

    Indien je vlucht vooraf wordt gegaan door een verplaatsing per trein naar de luchthaven van vertrek op je e-Ticket, dan ben je verplicht deze treinreis ook effectief uit te voeren vanuit het treinstation vermeldt als vertrekpunt, en dat op datum en uur die op je boeking staat.

    Het is niet toegestaan de dag (of dagen) voordien te vertrekken en er bijvoorbeeld een dagje (weekendje) uit van te maken vóór je vlucht, tenzij dit wegens het vroege vertrek van je vlucht uit Amsterdam niet anders kan en zo op je e-Ticket staat vermeld. Het treinsegment moet je zien als vast onderdeel van je reisschema onmiddellijk aansluitend op je vlucht. 

    Wat gebeurt er als een geboekt Thalys treinsegment niet gebruik? Is het verplicht?

    Ja. Je bent verplicht de treinreis met Thalys naar Schiphol Amsterdam (AMS) uit te voeren vanuit het station van vertrek, en op datum en uur zoals geboekt en vermeld op je bestelbon.
    Gebruik je het treinsegment helemaal niet of niet op de datum voorzien in je boeking, dan word je aanschouwd als ‘no show’ en vervalt je ticket, d.w.z. dat alle daaropvolgende vluchtsegmenten heen en terug geannuleerd worden, zonder terugbetaling! 

    Mijn ticket gaat vooraf door een treinreis met KL/9B code naar Schiphol Amsterdam (AMS). Wat moet ik doen? Wanneer?

    Je bent verplicht deze treinreis op datum en uur zoals gespecifieerd op je bestelbon uit te voeren. Daag je niet op voor deze treinreis, dan word je aanzien als ‘no show’ en worden automatisch alle hieropvolgende (vlucht-, trein- of bus-) segmenten geannuleerd en onbruikbaar verklaard.

    Print thuis je e-Ticket 2x af en begeef je je naar het internationale loket in het station van Brussel-Zuid (ZYR) en/of Antwerpen Centraal zoals vermeld in je boeking vanaf 4 uur voor het voorziene vertrek van de trein.

    In ruil voor de eerste kopij van je e-Ticket ontvang je dan een geldig treinkaartje waarmee je de voorziene treinreis kan uitvoeren. Bij terugreis zal je in ruil voor de tweede kopij van je e-Ticket – die je ondertussen ook voor het intercontinentaal reizen kan gebruiken - in aan het internationaal treinloket van Amsterdam (AMS) Schiphol Airport je treinbiljet naar respectievelijk Brussel-Zuid (ZYR) of Antwerpen (ZWE) ontvangen.

    Opgelet: Check de openingsuren van het stationsloket! Vertrekt je trein vroeg in de ochtend dan is het stationsloket niet altijd gegarandeerd 4 uur op voorhand open! Zorg dat je bij openingstijd aan het loket staat! Stap je toch aan boord van de trein met je e-Ticket, dan zal de treinconducteur je voltarief aanrekenen voor je treinreis, aangezien de correcte procedure niet werd gevolgd!

  • Over vliegtickets met Easyjet
    Ben ik verplicht online in te checken bij Easyjet? En hoe doe ik dat?

    Ja, Easyjet verplicht zijn reizigers on line in te checken en de instapkaart af te printen vanaf 30 dagen voor afreis !

    Stap 1: Surf naar http://www.easyjet.com/nl/ en kies rechts 'online inchecken'

    Stap 2 : Voer uw achternaam en boekingsreferentie PNR in

    Stap 3 : Afhankelijk van je bestemming kan je eveneens gevraagd worden om de gegevens van je paspoort of nationale identiteitsbewijs in te voeren

    Stap 4 : Print uw instapkaart uit evenals die van je medereizigers. 
     

  • Over vliegtickets met Ryanair
    Ben ik verplicht online in te checken bij Ryanair? Hoe doe ik dat?

    Ja, Ryanair verplicht zijn reizigers on line in te checken -gratis vanaf 7 dagen voor afreis-tegen betaling vanaf 30 dagen voor afreis ! en de instapkaart af te printen .

    Deze moet je verstrekken bij de veiligheidscontrole en aan de boardinggate.
    Je kan online inchecken tot 4 uur vóór de geplande vertrektijd van uw vlucht.

    Plak de ze link in je browser
    https://www.bookryanair.com/SkySales/Booking.aspx?culture=nl-nl&lc=nl-be#Security
    en kies daarna

    Optie 1
    Reserveringsnummer :
    E-mailadres dat bij het boeken is verstrekt : air@airstop.be
     

  • Over Vliegtickets met landarrangement/huurwagen
    Wat zijn Tour Operator tarieven?

    Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden zogenaamde Tour Operator tarieven aan, of kortweg TO tarieven.

    Deze TO tarieven zijn vaak voordeliger maar mogen - volgens de voorwaarden van deze luchtvaarttarieven - enkel ingeboekt worden in combinatie met een landarrangement en/of huurwagen gedurende je verblijf in het buitenland.

    Je Airstop consulent(e) geeft je hierover graag meer informatie.

  • Over bevestiging van reservatie en bestelbon
    Mijn reservatie staat op 'standby/request'. Wat houdt dit in?

    Indien je gevraagde reisformule niet meteen bevestigd kan worden door de betrokken diensten (luchtvaartmaatschappij, touroperator, hotel, huurwagenbedrijf, enz.), wordt een ‘optie’ afgesloten, d.w.z. een aanvraag ter bevestiging van extra volume.

    Opgepast: bij een ‘optie’ heeft de leverancier het recht om prijsverhogingen door te voeren en/of de optie, zonder voorafgaande waarschuwing te annuleren. Slechts na prijs- en plaats bevestiging van de leverancier en volledige vereffening van het door jou verschuldigd bedrag verandert de ‘optie’ in een ‘reservatie’.

    Ben ik verplicht alle segmenten (vlucht, bus en trein) van mijn vluchtreservatie te gebruiken?

    Ja. Je bent verplicht alle segmenten van de integrale reisroute - ongeacht het transportmiddel (bus, trein, vlucht, enz) - te gebruiken en dit in de volgorde dat ze geboekt staan en op datum en uur zoals vermeld.

    Bijvoorbeeld: Brussel – New York – Boston – Los Angeles - Brussel.
    Indien je bovenstaand ticket hebt en je vliegt tussen elke stad, dan moet je verplicht alle vluchten nemen in de juiste volgorde. Je mag niet éénzijdig beslissen om bijvoorbeeld tussen New York en Boston de trein en/of auto te nemen.
    Doe je dat toch, dan annuleert de luchtvaartmaatschappij niet alleen je vlucht van New York naar Boston, maar ook je vluchten van Boston naar Los Angeles evenals je terugvlucht naar Brussel.
    Je kan deze vluchten dan ook niet meer gebruiken, niet op datum van originele boeking noch op latere datum, aangezien de luchtvaartmaatschappij al je resterende vlucht- (trein- of bus) segmenten annuleerde (no show). Je kan ok geen geld terugkrijgen van deze niet gebruikte vluchten.
    Het gevolg is dat je nieuw(e) ticket(s) moet kopen om je reis verder te zetten of terug naar België te reizen.

    Kan ik vluchten boeken met een ruimere overstaptijd?

    Als je online boekt, worden vaak verschillende vluchtcombinaties op diverse tijdstippen aangeboden. Je kan makkelijk zelf kiezen welke vluchten het best bij je passen en zo een ruimere overstaptijd inlassen.

    Lukt het je toch niet online de ideale vluchten te boeken, neem dan gerust contact op met een Airstop reisconsulent(e) of bel je Contact Center op 070/233.188.

    Mag ik ervan uitgaan dat er voldoende overstaptijd is tussen mijn vluchten

    Belangrijk om weten is dat bij boeking het reservatiesysteem van de luchtvaartmaatschappij steeds de kortste vluchtroute en de vluchtverbindingen aanbiedt met de kortste aansluitingstijd. Deze aansluitingstijden staan bekend als de ‘Minimum Connecting Time’ en worden bepaald door de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens.

    Luchtvaartmaatschappijen bieden nooit verbindingen aan die niet haalbaar zijn, maar veel hangt af van de beweeglijkheid van de reizigers en de eventueel opgelopen vertraging. 

    Kan ik vooraf online inchecken?

    Je kan vaak ook online inchecken, 24u vóór vertrek, via de website van de luchtvaartmaatschappij.

    Hoelang voor het vertrek van mijn vlucht moet ik mij aanbieden bij de check- in op de luchthaven?

    Het is verstandig je voor Europese bestemmingen min. 2 uur vóór het voorziene vertrekuur van je vlucht aan te bieden aan de check-in balie van je luchtvaartmaatschappij.
    Voor intercontinentale vluchten (Amerika, Afrika of Azië, Australië en Nieuw-Zeeland) is 3 uur vóór het vertrek een goede marge. (met geldige identiteitsbewijs of internationaal paspoort en eventueel vereiste visum(s) natuurlijk). 

    Reken ook op 3 uur indien de afreisdatum samenvalt met schoolvakanties en/of feestdagen. De nauwgezette toepassing van de huidige, strikte veiligheidsregels door de veiligheidsagenten aan de controleposten kan lange wachttijden veroorzaken. 

    Waar vind ik mijn reservatiecode terug?

    Je reservatiecode (of vlucht referentie) bestaat uit een 6-cijfer/letter combinatie. Je vindt ze op je bestelbon onder de namen en boven de details van je vlucht(en). Bijvoorbeeld RC85XI.
    Je reservatiecode of vluchtreferentie verschilt van je dossiernummer dat uitsluitend uit cijfers bestaat. Bijvoorbeeld 503732

    Wat is een bestelbon?

    Je bestelbon is je officieel bewijs van reservatie dat als contract geldt tussen Airstop, jou en alle medereizigers en alle reiscomponenten bevat van je reservatie.

    Je bestelbon is niet geldig als e-Ticket of voucher en kan niet ingebracht worden in je boekhouding. Hiertoe vraag je bij ons een factuur of 'invoice' aan op het ogenblik dat je je reis reserveert. Je mag erop rekenen dat je je bestelbon uiterst 2 uur na boeking ontvangt, wel te verstaan indien je betaling zonder problemen werd doorgevoerd en je saldo op nul staat.

    Ik heb zopas een vlucht online geboekt. Wanneer ontvang ik een bevestiging van reservatie en wat doe ik ermee?

    Bevestiging van je online reservatie ontvang je binnen de 5 minuten op het door jou ingevulde emailadres. Op deze bevestiging vind je de reservatiecode van je geboekte vlucht. Deze bestaat uit een combinatie van 6 cijfers en letters. Bijvoorbeeld ZTG2MO.

    Verliep de betaling zonder probleem en staat je saldo op nul, dan ontvang je ook de betalingsbevestiging per email.
    Max. 2 uur nadien krijg je vervolgens je bestelbon per email toegestuurd. Op deze bestelbon vind je je Airstop dossiernummer, dat bestaat uit 6 cijfers: bijvoorbeeld 503732 rechts.
    Binnen de 24u krijg je vervolgens je de link naar je e-Tickets in je inbox. Vinkte je de ‘factuur’ optie aan tijdens je reservatie, dan krijg je ook je factuur per email toegestuurd.

    Als u met een low-cost airline vliegt (Easyjet, Transavia,...) krijgt u enkel een bestelbon met de reservatiecode op, geen e-tickets. 

  • Over Check-in
    Wanneer is een online check-in niet mogelijk?

    • Bij vliegtickets waar een trein of bussegment inbegrepen zitten, is online inchecken niet mogelijk. Hiervoor geldt een aparte procedure - zie onze Veelgestelde vragen paragraaf 'Vliegtickets met trein en/of bussegmenten.
    • Voor vliegtickets waarbij er in het vluchtschema een of meerdere segmenten worden uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij is een online check-in meestal niet mogelijk.
    • Als je langer dan 24u voor vertrek probeert online in te checken.
    • Als je tracht in te checken met een verkeerd confirmation number en/of verkeerde naam. Of als je dit doet bij de verkeerde luchtvaartmaatschappij.

    Hoe kan ik met mijn electronisch ticket (e-Ticket) online inchecken?

    Online inchecken kan enkel rechtstreeks op de website van de luchtvaartmaatschappij die uw vluchten uitvoert.

    En dit ten vroegste 24u voor het vertrek van uw vlucht.

    Het al dan niet online kunnen inchecken is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, het vluchtschema en het tijdstip waarop u dit doet. Voor sommige maatschappijen is een online check in verplicht, zoals bvb bij Ryanair. De juiste procedure vind je in dat geval dan ook terug op je bestelbon.

    Voor andere maatschappijen kan je online inchecken, maar is dit niet verplicht. Om online in te checken heb je jouw 'confirmation number' nodig van de luchtvaartmaatschappij. Het 'confirmation number' is het dossiernummer van de luchtvaartmaatschappij en staat enkel op je "electronic ticket receipt". Met dit nummer kan je, vaak in combinatie met je familienaam (zonder spaties of accenten), vanaf 24u voor vertrek van je vlucht, online inchecken op de website van de luchtvaartmaatschappij die je vluchtschema uitvoert. Na de online check-in print je zelf je boarding pass uit.

    Kan ik vooraf online inchecken?

    Je kan vaak ook online inchecken, 24u vóór vertrek, via de website van de luchtvaartmaatschappij. 

    Kan ik vluchten boeken met een ruimere overstaptijd?

    Als je online boekt, worden vaak vershillende vluchtcombinaties op diverse tijdstippen aangeboden. Je kan makkelijk zelf kiezen welke vluchten het best bij je passen en zo een ruimere overstaptijd inlassen. Lukt het je toch niet online de ideale vluchten te boeken, neem dan gerust contact op met een Airstop reisconsulent(e) of bel je Contact Center op 070/233 188.

    Mag ik ervan uitgaan dat er voldoende overstaptijd is tussen mijn vluchten?

    Belangrijk om weten is dat bij boeking het reservatiesysteem van de luchtvaartmaatschappij steeds de kortste vluchtroute en de vluchtverbindingen aanbiedt met de kortste aansluitingstijd. Deze aansluitingstijden staan bekend als de ‘Minimum Connecting Time’ en worden bepaald door de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens.

    Luchtvaartmaatschappijen bieden nooit verbindingen aan die niet haalbaar zijn, maar veel hangt af van de beweeglijkheid van de reizigers en de eventueel opgelopen vertraging

    Hoelang voor het vertrek van mijn vlucht moet ik mij aanbieden bij de check-in op de luchthaven?

    Het is verstandig je voor Europese bestemmingen min. 2 uur vóór het voorziene vertrekuur van je vlucht aan te bieden aan de check-in balie van je luchtvaartmaatschappij.

    Voor intercontinentale vluchten (Amerika, Afrika of Azië, Australië en Nieuw-Zeeland) is 3 uur vóór het vertrek een goede marge. (Vergeet zeker jouw geldig identiteitsbewijs of internationaal paspoort en eventueel vereiste visum(s) niet!).

    Reken ook op 3 uur indien de afreisdatum samenvalt met schoolvakanties en/of feestdagen. De nauwgezette toepassing van de huidige, strikte veiligheidsregels door de veiligheidsagenten aan de controleposten kan lange wachttijden veroorzaken.

  • Over gezondheid & zwangerschap
    Ik ben zwanger. Mag ik nog vliegen?

    Het beleid betreffende zwangerschap (mits normale, ongecompliceerde zwangerschap) varieert van luchtvaartmaatschappij tot luchtvaartmaatschappij.
    Doorgaans kan gesteld worden dat vrouwen na de 36ste week van een normale zwangerschap aan boord geweigerd worden. Reeds na de 28ste week is een recent engelstalig medisch getuigschrift verplicht. 

    Waar vind ik de correcte informatie i.v.m. vaccins, reisapotheek en vaccinatiecentra?

    Voor de recentste informatie over gezondheid (vaccinatie-advies inzake verplichte vaccinaties voor bepaalde bestemmingen, lijst met erkende vaccinatiecentra, algemene tips, suggesties voor de reisapotheek, ...) kan je best terecht op volgende websites:
    • Het Tropisch Instituut in Antwerpen: www.itg.be
    • Travelfoon 0900 10 110
    • De vaccinatie website www.vacciweb.be.

    Voor sommige inentingen en medicatie start je best tijdig (voor je vertrek). Raadpleeg je arts voor nuttige tips. 

  • Over baby's & alleenreizende kinderen
    Ik wens mijn kind alleen te laten reizen. Hoe regel ik de begeleide service?

    De aanvraag moet bij de reservatie ingelast worden door de Airstop reisconsultent(e).

    De aan deze service verbonden kosten moeten vóór vertrek betaald worden aan de balie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven.
    Een UMNR wordt nooit toegestaan op tickets die trein + vluchtsegmenten bevatten (AF/KL)!

    Ik wens mijn kind als ‘Unaccompanied Minor’ te laten reizen. Worden hiervoor extra kosten aangerekend?

    Ja, de meeste luchtvaartmaatschappijen zullen het kind begeleiden vanaf check-in tot bij het instappen en vanaf het uitstappen tot bij de persoon die het kind afhaalt in de luchthaven van bestemming. Aan deze extra service zijn kosten verbonden, afhankelijk van de maatschappij.

    Mag mijn kind alleenreizen aan boord van een vliegtuig?

    Ja. Alleenreizende kinderen of ‘Unaccompanied minors (officieel afgekort tot UNMR, maar vaak UM genoemd)’ in luchtvaartjargon worden aanvaard aan boord mits de min./max. leeftijdsgrens die door de luchtvaartmaatschappij werd vooropgesteld wordt gerespecteerd en indien de vlucht niet wordt voorafgegaan door een treinsegment (Air France/KLM).

    Opgepast: Het maximaal aantal toegelaten UM's per vlucht is beperkt.

    Kan ik genieten van een baby of kind korting?

    Vaak wel, helaas niet altijd. De kindkorting is afhankelijk van het beschikbare tarief en de luchtvaartmaatschappij in kwestie. 

    Heeft mijn baby recht op een vliegtuigstoel?

    Een ‘infant’ (= baby jonger dan 2 jaar oud) heeft geen recht op een eigen vliegtuigzetel tenzij voor de ‘infant’ het kind tarief (2 jaar tot 12 jaar) wordt betaald.

    Opgepast: Wordt de ‘infant’ 2 jaar oud tijdens je reis en vóór aanvang van de terugvlucht), dan moet er voor zowel de heen als de terugvlucht een kind tarief worden betaald (met recht op zetel). 

    Vanaf hoe oud mag mijn baby mee op de vlucht?

    Baby’s worden de eerste 7 dagen na de bevalling vaak geweigerd aan boord van het vliegtuig. Voor iets oudere baby’s gelden strenge voorwaarden specifiek aan de luchtvaartmaatschappij waarmee je vertrekt. Vraag even na.

    Belangrijk luchtvaartjargon: Is mijn kind een infant of child?

    In luchtvaartjargon is de volgende onderverdeling van toepassing:
    * infant (baby): jonger dan 2 jaar oud op de dag van de terugvlucht
    * child (kind): 2 jaar - jonger dan 12 jaar oud op de dag van de terugvlucht

  • Over assistentie en/of bijzondere aanvragen
    Ik heb een speciale maaltijd aangevraagd. Hoe zeker ben ik dat deze maaltijd effectief aan boord is?

    Een aanvraag tot speciale maaltijd online geldt steeds als een verzoek.

    Ik volg een bepaald dieet. Hoe vraag ik een speciale maaltijd aan?

    Tijdens de meeste lijnvluchten wordt een eenvoudige maaltijd of snack aangeboden naar gelang de vluchtduur en de betrokken luchtvaartmaatschappij.
    De aanvraag voor een speciale maaltijd aan boord kan door de Airstop reisconsulent(e) aan de reservatie worden toegevoegd op het ogenblik van boeking.

    Opgelet: Op vluchten waar geen maaltijd wordt aangeboden kunnen ook geen speciale maaltijden worden aangevraagd. 

    Ik wil mijn huisdier meenemen op reis. Kan dit? Zijn hiervoor kosten ?

    Het vervoer van dieren is zeer streng gereglementeerd en een aanvraag dient ingevoerd te worden in het computersysteem bij reservatie en dus raden wij je aan te boeken in een Travel Shop/Store of via het Contact Center.

    Alle voorwaarden en kosten voor het vervoer van dieren worden bepaald door de luchtvaartmaatschappijen. Je Airstop reisconsulent(e) kan je hierover verder inlichten.

    Ik wens assistentie aan te vragen voor mijn vertrek (zoals een rolstoel, een speciale maaltijd, alleenreizende kinderen ...). Wat moet ik doen ?

    Heb je assistentie nodig, dan kan je dit uitsluitend boeken via ons Contact Center of via je favoriete Airstop kantoor waar je je reis boekte.
    Een elektronische aanvraag moet immers geïntroduceerd worden in je reservatie. De beslissing om dit verzoek te aanvaarden of te weigeren ligt bij de luchtvaartmaatschappij.
    Je Airstop reisconsultent(e) agent volgt dit voor je op en houd je op de hoogte van het antwoord van de luchtvaartmaatschappij. De status is opvolgbaar op item via www.airstop.be

  • Over hotels & accommodatie
    Ik check uit mijn hotelkamer uit en plots zijn er extra kosten. Mag dit?

    Sommige hotels behouden zich het recht voor toeristenbelasting en/of een resort fee aan te rekenen die ter plaatse betaald moet worden. Vraag dit zeker na bij de check-in, om onaangename verrassingen te vermijden.

    Ik ben niet tevreden over mijn hotel, hotelkamer of de dienstverlening. Wat kan ik doen?

    Meldt dit aan het receptiepersoneel of het hotelmanagement. Samen met het hotelpersoneel moet er in eerste instantie gezocht worden naar een oplossing dat iedereen tevreden stelt.

    Voldoet de voorgestelde oplossing niet (of is er geen), contacteer dan Airstop zodat we tijdens je verblijf je belangen kunnen behartigen.

    Ik verlaat het hotel vroeger dan voorzien. Kan dit? Waar moet ik op letten?

    Ja, maar zorg voor een schriftelijk check-out bewijs.
    Het is immers uitsluitend aan de hand van dit bewijs dat op latere datum contact kan opgenomen worden met de leverancier voor een eventuele terugbetaling. Deze is afhankelijk van de policy van het hotel.

    Is er een minimum leeftijd om een hotelkamer te boeken en er te logeren?

    In sommige staten in de USA is veelal een min. leeftijd van 21 jaar vereist. Ben je geen 21 jaar en heb je een hotelkamer geboekt waar de minimumleeftijd van 21 jaar geldig is, dan zijn alle kosten die voortvloeien uit de weigering om je een kamer toe te wijzen voor eigen rekening.

    Veel hotels eisen ook een kredietkaart op naam van de reiziger of één van de reizigers als waarborg bij het inchecken in je hotelkamer.

    Bij het uitchecken, meldt het hotel dat er extra kosten zijn. Mag dit zomaar?

    Sommige hotels behouden zich het recht voor toeristenbelasting en/of een resort fee aan te rekenen die ter plaatse betaald moet worden. Vraag dit zeker na bij de check-in, om onaangename verrassingen te vermijden.

    Bij het inchecken meldt het hotel dat er waarborg dient betaald te worden. Mag dit zomaar?

    Het hotel mag inderdaad zelf beslissen of haar hotelgasten een waarborg moeten betalen en hoeveel die bedraagt.

    De waarborg wordt in principe geregeld met je kredietkaart, het bedrag wordt dan op je kaart geblokkeerd. Wens je toch cash te betalen, bespreek dit met de receptie en vraag zeker een betaalbewijs. Let wel, in de VS is een kredietkaart meestal verplicht.

    Het hotel behoudt zicht het recht om deze waarborg te gebruiken voor 'incidentals' (bv. kosten voor telefoongesprekken, betaal-tv of gebruik uit de minibar) of voor eventuele aangerichte schade (het hotel dient dit dan wel aan te tonen).

    Heb je de waarborg met je kredietkaart geregeld, dan wordt de blokkering opgeheven. Dit kan 1 tot 3 weken duren, hou dus zeker je afschriften in de gaten. Heb je de waarborg cash betaald, dan wordt dit op het einde van je verblijf, bij check-out, terugbetaald.

  • Over huurwagens
    Mag ik mijn huurwagen gewoon inleveren zonder uitchecken aan de autoverhuurbalie?

    Neen. Wij raden je aan na te gaan of wat je aangerekend wordt ook effectief is wat je geboekt hebt zonder extra kosten (volle brandstoftank bij retour etc.).

    Mag ik ter plaatse blindelings mijn huurcontract ondertekenen?

    Neen. Kijk na of alles wat je parafeert al dan niet inbegrepen is en/of je de andere betalende opties daadwerkelijk wenst.

    Het plaatsen van je paraaf naast de verschillende opties op het contract plus het plaatsen van je handtekening onderaan het contract houdt onverbiddelijk in dat je volledig akkoord gaat met alle gegevens op het huurcontract en alle bijkomende kosten die hieraan verbonden zijn, accepteert en zal betalen.

    Het is verstandig om ook je huurwagen vóór vertrek te keuren voor beschadigingen en indien je er ziet , deze te laten vaststellen en specifiëren in je contract. Op deze manier bescherm je je voor problemen of onvoorziene kosten bij het inleveren van je huurauto.

    Ik moet een drop-off fee betalen omdat ik een huurwagen ophaal op één locatie en aflever op een andere locatie. Wat is een "drop-off fee"?

    Als je de wagen huurt van punt A naar punt B wordt vaak een drop-off fee aangerekend omdat je de wagen niet in hetzelfde autoverhuurstation aflevert. Doe je dat wel en rij je een lus, dan zal er geen drop-off fee worden aangerekend. Deze extra drop-off fee moet steeds ter plaatse worden vereffend.

    Speciale uitrustingen en opties (babystoel, bijkomende bestuurders, enz.) die je Airstop reisconsulent(e) op jouw vraag op voorhand regelt – indien toegestaan - of die je ter plaatse beslist, betaal je ter plaatse met je kredietkaart. Hou rekening met lokale taksen.

    Ik ben jonger dan 25 jaar en moet hiervoor extra betalen? Wat is een Young Drivers Fee?

    Ben je als bestuurder jonger dan 25 jaar (‘under age’), dan wordt (vaak) een ‘young driver fee’ aangerekend, die je ter plaatse moet betalen.

    Kunnen autoverhuurbedrijven extra waarborg eisen?

    Ja, dat is gewoonlijk zo. Vandaar de noodzaak aan een kredietkaart – let wel: geen pre-paid - op naam van de bestuurder.

    Kan ik mijn oplaadbare kredietkaart gebruiken (genre Bpost Bpaid)?

    Neen. De oplaadbare kredietkaart is niet geldig als volwaardig kredietkaart en dus niet aanvaard in het buitenland voor autohuur.

    Waar kan ik een internationaal rijbewijs kopen?

    Een internationaal rijbewijs kan tegen betaling bij de gemeente worden aangevraagd. Het is uitsluitend geldig indien gebruikt samen met je nationaal rijbewijs en is geen volwaardig document op zich.

    Wat heb ik nodig en hoe oud moet ik zijn om een huurwagen te kunnen boeken?

    • Min. leeftijd van 21 (soms 25 jaar).
    • Een kredietkaart – let wel: geen prepaid - op naam van de hoofdbestuurder (en in de VS ook op naam van de tweede bestuurder) die tijdens het huurcontract als waarborg geldt.
    • Een geldig rijbewijs van minstens 1 jaar oud in Europa, en/of een internationaal rijbewijs van minstens 1 jaar oud (soms 2 jaar oud bv. Cuba) samen met je geldig nationaal rijbewijs voor intercontinentale autohuur.

  • Over pakketreizen van Tour Operators
    Is mijn aanvraag voor babybedjes, communicerende kamer, twin bedden,... gegarandeerd?

    Niet 100%. Een aanvraag is een verzoek gericht naar het hotel en zal in de mate van het mogelijke worden toegekend.

    Houd er rekening mee dat een aanvraag voor bv. communicerende kamers, aparte bedden, babybedjes, een verzoek is en alsdusdanig nooit gegarandeerd kan worden door de touroperator, noch door Airstop.

    Er worden mij extra brandstoftoeslagen aangerekend. Mag dit?

    Touroperators/chartermaatschappijen behouden zich het recht om tot 21 dagen vóór afreis extra brandstoftoeslagen te heffen. Dit is wettelijk toegestaan.

    Mijn reservatie staat op ‘aanvraag’. Wat houdt dit in?

    Indien de gewenste reservatie ‘op aanvraag’ is, betekent dit dat de gegevens doorgegeven zijn aan de touroperator in kwestie, maar dat diens contractuele of maximum capaciteit/beschikbaarheid momenteel is bereikt.

    De handtekening van de reiziger op de bestelbon, ook al staat het gekozen product ‘op aanvraag’ of ‘in request’, garandeert dat de boekingsvoorwaarden van de touroperator geldig zijn en bindend. 

    Waarom wordt het vluchtschema van een chartervlucht aangepast?

    De door de touroperator voorgestelde vluchtschema’s en -tijden zijn flexibel en vaak onderhevig aan aanpassingen, onder meer omwille van technische/operationele redenen. Het is aangewezen dat je vertrek- (en aankomsttijden) 24u voor vertrek na te gaan - en dit voor elke vlucht. 

  • Over feedback & ervaringen delen
    Hoe lang duurt de afhandeling van mijn klacht?

    In regel handelt Airstop je klacht af binnen de 2 maand na ontvangst van je klacht. Uiteraard gaat Airstop  tot het uiterste om de afhandelingstermijn van je klacht zo kort mogelijk te houden.

    In sommige gevallen dient Airstop je dossier door te sturen naar derde partijen (bv. luchtvaartmaatschappijen, tour operators, ...) waardoor Airstop afhankelijk is van de afhandeling bij deze derde partijen. Dit kan dus een impact hebben op de duur van afhandelingstermijn van je dossier (in uitzonderlijke gevallen kan de afhandelingstermijn oplopen tot meer dan 6 maand).

    I.v.m. de klachtenregeling verwijzen wij eveneens naar het artikel "Klachtenregeling" opgenomen in onze algemene en bijzondere reisvoorwaarden.

    Ik wens een klacht in te dienen. Wat is een gemotiveerde klacht?

    Werd je ongenoegen ter plaatse niet bevredigend opgelost en kon je onmogelijk ter plaatse een klacht formuleren, dan moet je uiterlijk één maand na het einde van je reisovereenkomst bij Airstop per aangetekend schrijven of tegen ontvangstbewijs een gemotiveerde klacht indienen.Hoe meer precieze gegevens je verstrekt in verband met je klacht hoe beter je klacht kan worden behandeld.
    Klachten zonder duidelijke vermelding van naam en adres van de klager worden niet behandeld.

    Je schrijven kan terecht op

    AIRSTOP-EUROTRAIN NV
    QUALITY CONTROL DEPT.
    LUCHTHAVENLAAN 10
    1800 VILVOORDE

    of via mail op het adres: qualitycontrol@airstop.be

    Mijn reis verliep niet zoals verhoopt. Wat moet ik ondernemen?

    Verloopt jouw verblijf in het buitenland niet zoals verwacht, neem dan zeker het volgende in acht:

    1. Ik ben op mijn bestemming en ben niet tevreden over een bepaalde dienstverlening. Wat moet ik doen?

    Ter plaatse: Meldt elke tekortkoming zo spoedig mogelijk aan de dienstverlener (hotel, autoverhuur, ...).

    Ter plaatse: wordt er geen passend gevolg gegeven of geen oplossing gevonden, neem dan rechtstreeks contact op met het noodnummer van de locale leverancier (nadere gegevens in je reisdocumenten).

    Ter plaatse: lukt geen van beide pogingen, dan heb je als reiziger de plicht Airstop hiervan op de hoogte te stellen per e-mail, fax of telefoon (tijdens de openingsuren).

    De contactgegevens van de Airstop Travel Shop waar je reis geboekt hebt, vind je steeds terug in de linkerbovenhoek van je bestelbon. Noteer dit adres en neem het mee op reis of hou je visitekaartje van je Airstop reisconsulent(e) bij je reisdocumenten. 

    Indien door het niet naleven van deze voorschriften het probleem aanhoudt, kan dit een invloed hebben op de bepaling van een eventuele schadevergoeding.?

    2. Ik ben op mijn bestemming en heb bepaalde diensten niet verkregen. Kan ik een terugbetaling krijgen?

    De terugbetaling van niet verkregen diensten kan alleen gebeuren na voorlegging van een attest van de betrokken dienstverlener waarin duidelijk vermeld staat welke diensten de reiziger niet heeft ontvangen en in aanmerking kunnen komen voor terugbetaling.
    Het is immers aan de hand van dit bewijs dat op latere datum contact kan opgenomen worden met de dienstverlener voor een eventuele terugbetaling.

    Dit bewijs kan bij terugkeer ingescand en doorgemaild worden naar qualitycontrol@airstop.be

     

     

    3. Ik wens vroegtijdig mijn hotel te verlaten? Kan dit en waar moet ik op letten?

    Ja dit kan, maar zorg voor een schriftelijk check-out bewijs. Dit is echt onontbeerlijk. 
    Het is immers uitsluitend aan de hand van dit bewijs dat op latere datum contact kan opgenomen worden met de leverancier voor een eventuele terugbetaling. Deze is afhankelijk van de voorwaarden van het hotel.

    4. Waarom dien ik bewijsstukken bij te houden?

    Elke klacht moet gestaafd worden met feiten en dus zijn originele, relevante bewijsstukken onontbeerlijk. Enkel bewijskrachtig ingediende klachten komen in aanmerking.
    Betreft je klacht een vlucht, dan is de kopie van je e-ticket (het originele blijft immers in het computersysteem van de luchtvaartmaatschappij) en je originele instapkaart(en) vereist. Voor je hotel of huurwagen geldt het betreffende factuur. 

    Ik ben blij met de dienstverlening en de reis en ik wil mijn ervaringen delen

    Ben je tevreden over de reis en de dienstverlening, dan is dat fijn om te horen. Hebben wij je verwachtingen overtroffen, dan is onze missie geslaagd. Graag nodigen wij je uit om je feedback met ons en onze medereizigers te delen. Je kan natuurlijk ook via je Airstop Welcome Home mail die je een paar dagen na je terugreis ontvangt op de hoogte brengen.

  • Over garantiefonds
    Airstop is lid van het Garantiefonds Reizen. Wat betekent het Garantiefonds concreet?

    “ De Stichting Garantiefonds Reizen (SGR) staat garant voor jouw vooruitbetaalde reisgeld of zorgt er bijvoorbeeld voor dat uw verblijf of terugreis in dit soort situaties alsnog wordt betaald.

    Maar let op: dit geldt alleen wanneer je boekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij SGR!

    Daarom is het heel belangrijk dat je, voordat je een reis boekt, zeker weet dat die reisorganisatie ook echt bij SGR is aangesloten. Want alleen dan weet je zeker dat jouw vooruitbetaalde reisgeld onder de SGR garantie valt. “

    En boeken bij een SGR-reisorganisatie kost je bovendien niets extra. Altijd doen dus!